Mobbeombud Jon Halvdan Lenning og elev- og lærlingombud Anita Lervoll orienterte fylkestinget om sitt arbeid så langt.

Under fylkestingets tredje dag av marssamlinga var de to ombudene invitert for å gi en orientering om arbeidet som er gjort siden ombudene ble ansatt 1. mai 2017.

Sammen og hver for seg har de to ombudene besøkt nesten alle kommunene i Troms, i tillegg til Svalbard, og gjestet samtlige videregående skoler i fylket.

- Vi har gjort noen veldig interessante erfaringer i løpet av kort tid, sier mobbeombud Lenning.

Hittil har 97 saker blitt meldt inn til mobbeombudet. Disse fordeler seg med en klar overvekt hos mellomtrinnet (5.-7. trinn) med 54 saker, 17 saker på ungdomstrinnet, 17 også på barnetrinnet og 9 saker i videregående skole. Dette er for perioden 1. mai 2017 til 1. mars 2018.

- Jeg får 2-3 nye henvendelser hver dag. Noen av disse kan løses kjapt over telefon, mens andre må følges opp over tid, forklarer Lenning.

Flere ulike typer mobbesaker

Tema for sakene er mobbing fra medelever, mobbet av lærer eller annen ansatt, nettmobbing, vold og trusler, tillitsbrudd mellom skole og hjem, tiltak som ikke gjennomføres og vurdering av aktivitetsplaner.

Orienteringa fra ombudene vil bli fulgt opp med en utfyllende rapport til høsten, som tar for seg et helt år med virke.

Nasjonal ordning med fylkesvise mobbombud

Mobbeombudet og elev- og lærlingombudet kan kontaktes direkte på telefon og e-post. Du finner deres kontaktinformasjon via denne lenken.

Under fylkestingets marssamling behandles også saken om nasjonal ordning med fylkesvise/regionale mobbeombud.

Her vedtok fylkestinget å takke ja til Utdanningsdirektoratet invitasjon til landets fylkeskommuner om å være med i nasjonal ordning for fylkesvise mobbeombud. Fylkestinget inkluderer barnehagebarna som målgruppe i Tromsmodellen.

Ordningen vil ha halvt års virkning i 2018 (fra 1. august), og tilsvarer 250.000 kroner per fylke. Tilskudd for 2019 vil ha helårsvirkning og være på 500.000 kroner per fylke. Deltakelse i ordningen medfører en forpliktelse til å innrette mobbeombudet i samsvar med nasjonalt mandat. Fylkeskommunen kan i tillegg gi mobbeombudet oppgaver utover de som er beskrevet og tilpasse ordningen på en måte som synes hensiktsmessig i eget fylke.

Sakspapirer til denne saken finner du her (sak 22/18).