Strategiske retninger

Fylkestingets strategiske retningslinjer for internasjonalt arbeid.
Fylkestinget vedtok den 16. oktober 2014 følgende strategiske retninger for videre internasjonalt arbeid: 

Mål

Det internasjonale arbeidet til Troms fylkeskommune skal bidra til en større politisk medvirkning i spørsmål av internasjonal karakter som berører Troms.

Prinsipper for det internasjonale arbeidet

  • Internasjonalt arbeid er en integrert del av fylkeskommunens arbeid.
  • Fylkeskommunen skal være synlig og aktivt til stede på våre prioriterte internasjonale arenaer.
  • Deltakelsen på de ulike arenaene skal være koordinert og sees i sammenheng.
  • Barentssamarbeidet, inkludert Nordkalotten, og europasamarbeid er våre hovedfokusområder.

Strategier

I     SAMARBEIDE INTERNASJONALT FOR Å LØSE FELLES REGIONALE UTFORDRINGER OG UTNYTTE FELLES MULIGHETER, SÆRLIG MED TANKE PÅ Å:
  • Bidra til videreutvikling av folk-til-folk-samarbeidet og styrke felles kultur og identitet på tvers av landegrensene i nord.
  • Forbedre transportforbindelser og transportknutepunkt i nordområdene.
  • Videreutvikle dialog og samarbeid med folkevalgt regionalt politisk nivå i de russiske barentsfylkene for å sikre og styrke det regionale samarbeidet innenfor blant annet helse, kultur, utdanning, samferdsel, FoU, næring, ungdoms- og urfolksspørsmål.
  • Styrke næringssamarbeid for bærekraftig utnyttelse av ressursene i nord.
  • Synliggjøre kompetanse- og kunnskapsinstitusjonene i nordområdene slik at de benyttes for å sikre en bærekraftig utvikling i nord.
II     PÅVIRKE RAMMEVILKÅRENE FOR UTVIKLINGEN I TROMS FYLKE VED Å:
  • Påvirke EUs politikk av relevans for utviklingen i Troms og nordområdene, herunder EUs regionalpolitikk, arktiske politikk og næringspolitikk.
  • Sikre en fortsatt forståelse i EU for de nordlige regionenes permanente utfordringer og forutsetningene som ligger til grunn for regional verdiskapning.
  • Bidra i arbeidet med å koordinere og styrke den strategiske bruken av EUs økonomiske virkemidler rettet inn mot Arktis og med det sikre at programmene i større grad bidrar til verdiskapning i Troms.
  • Benytte politiske prosesser i EU som drivkraft for utviklingsarbeidet i nord og se Troms fylkeskommunes strategier og satsinger i sammenheng med EUs politikk.
  • Synliggjøre behovet for regional forankring av arbeidet i Arktisk råd med sikte på å styrke den regionale deltakelsen og representasjonen i rådet.

III     MOBILISERE AKTØRER I TROMS TIL DELTAKELSE I INTERNASJONALE PROSJEKTER VED Å:

  • Styrke veilednings - og informasjonsarbeidet overfor kommuner, utdannings-institusjonene og andre offentlige institusjoner, næringsliv og kulturaktører slik at de benytter mulighetene for samarbeid og finansiering innenfor Interreg-program og andre EU - program.
  • Koordinere og se fylkeskommunens egne virkemidler og internasjonale programmer i sammenheng for å realisere viktige strategiske satsninger og prosjekter i Troms.

IV      ØKE DEN INTERNASJONALE KOMPETANSEN VED Å: 

  • Styrke EU - kompetansen og videreformidle informasjon om utviklingen i EU slik at mulighetene innenfor det indre europeiske markedet i større grad utnyttes.
  • Videreutvikle kulturforståelse og fag - og språkkompetanse gjennom internasjonalt arbeid innenfor utdanningssektoren.
  • Sikre at nærings- og samfunnsliv får dekket nødvendig fag- og kunnskapsbehov.

V     FREMME MILJØENE I TROMS OG DE MULIGHETENE FYLKET REPRESENTERER VED Å:

  • Legge til rette for møteplasser og arenaer i regionen innenfor næring, reiseliv, forskning, kultur og urfolksspørsmål. En sentral oppgave er å fremme Tromsø som arktisk hovedstad.
  • Bidra til at Arctic Frontiers utgjør en hub for arktisk forskningsformidling og en samarbeidsstruktur mellom forvaltning, politikk, næring og det sivile samfunn for diskusjoner om en bærekraftig utvikling i Arktis.  Det skal legges til rette for en gjensidig forsterkning av Arctic Frontiers’ og Europakontorets arbeid med EUs arktiske politikk.
  • Legge til rette for at store satsinger og investeringsmuligheter i nordområdene/Arktis, som blant annet den planlagte fiberkabelen gjennom Nordøstpassasjen, kommer Troms til gode.
  • Bidra til at fylkets aktører fremstår som attraktive samarbeidspartnere, særlig med tanke på EUs forskningsprogram, kulturprogram og utdanningsprogram.
  • Tiltrekke investeringsvillig kapital til fylket og legge til rette for økt eksport av varer og tjenester.

Troms fylkeskommunes internasjonale hovedverktøy - viktige mål

Barents regionråd og Barentssekretariatet
  • Arbeide for å sikre Barents regionråds innflytelse, blant annet ved å fremme relevante saker gjennom regionrådet, og slik også bidra til regionrådet som en sentral regionalpolitisk arena.
  • Støtte opp under arbeidet for bedre samordning mellom relevante regionale fora, herunder arbeidsgrupper under Barents regionråd, for å skape synergier og mer effektivt samarbeid.
  • Benytte Barentssekretariatets kompetanse og nettverk i arbeidet med å spre informasjon om Barentsregionen og barentssamarbeidet til aktører i og utenfor regionen.
Nordkalottrådet
  • Styrke koordineringen og se arbeidet i Nordkalottrådet i sammenheng med det regionale samarbeidet i Barentsregionen og NSPA-nettverket.
Samarbeidsavtaler
  • Benytte de bilaterale avtalene i større grad for å realisere felles grenseoverskridende prosjekter. Dette krever et langsiktig perspektiv med tanke på finansiering både regionalt og internasjonalt.
Nord-Norges Europakontor
  • Videreutvikle Europakontoret som nordnorsk arena for samarbeid og dialog om nordområderelevante og arktiske spørsmål.
  • Gjennomføre en evaluering av Europakontorets arbeidsform for å sikre at saker av relevans for de nordnorske fylkeskommunene følges opp.
  • Styrke samarbeidet mellom fylkeskommunen og Europakontoret slik at fylkeskommunens prioriteringer og regionale erfaringer gjenspeiles i Europakontorets arbeid.
Internasjonale programmer
  • Fremme Troms’ prioriteringer i forhold til aktuelle Interreg-program og naboskapsprogrammet Kolarctic samt sikre lett søkbare og tilgjengelige program for å realisere satsinger og prosjekter i eget fylke.
  • Samordne og se Interreg-programmene og naboskapsprogrammet Kolarctic i sammenheng med øvrige regionale virkemidler for sterkest mulig å kunne understøtte næringslivets innovasjonspotensial og bidra til kunnskap og kompetansebygging.

 

×