Tettere samarbeid mellom Troms og Norrbotten

Laget av Kine M. Sandnes on 25.01.2016 12:32:23
image

Søndag 24. januar signerte fylkesrådsleder Cecilie Myrseth og hennes kollega i Norrbottens läns landsting, Maria Stenberg, en ny samarbeidsavtale mellom fylkene

Samarbeidsavtalen er den fjerde i rekken, og fylkeslederne konstaterer at samarbeidet er kommet et godt stykke videre siden den spede begynnelse i 2006. Den nye avtalen gjelder for 2016 til 2018, og omfatter kultur, næringsliv, turisme, samferdsel, utdanning og forskning, miljø og klima, e-helse og tannhelse.

- Jeg synes at det er viktig med regionalt nivå, slik at vi kan legge bedre til rette for befolkningen her i nord, sier fylkesrådsleder Cecilie Myrseth (Ap). Hun ble valgt som fylkesrådsleder høsten 2015, og dermed er dette hennes første regionale samarbeidsavtale.

Troms og Norrbotten har mange felles utfordringer. Det er derfor viktig å utveksle erfaringer og kompetanse, og å samarbeide for å gjøre våre regioner mer robuste og attraktive - både å arbeide og å leve i.

- Jeg opplever Tromsø som en turistmagnet. Dere har jo også hurtigruta, det skulle vi klare å dra mer nytte av, sier Maria Stenberg om hennes inntrykk av Troms.

Hun er også tydelig på utfordringer i eget hjemfylke:

- Det er et stort problem for oss at unge kvinner flytter fra regionen. Vi må ta tak i denne utfordringen. Heldigvis har vi mange fellestrekk og mange felles utfordringer og hvis vi skal jobbe sammen, så blir det bra, sier Stenberg.

Fylkesrådsleder Myrseth kjenner igjen Norrbottens utfordringer.

- Tromsø by har ikke det samme problemet med fraflytning, men det er mange små kommuner i Troms som har dette problemet og det også i større grad gjelder fraflytning av kvinner, forteller hun.

For fylkesrådslederen i Troms var det ekstra hyggelig å ønske Maria Stenberg velkommen akkurat disse dagene.

- Denne uka er spesiell i Tromsø – det er TIFF. Met er mange filmer også fra Sverige. TIFF er veldig publikumsfestival og nå som vi har direkte flyforbindelse med Luleå, ligger det godt til rette for enda flere besøkende fra Norrbotten. Kanskje skal man lage «Festivalpakker»?, sier Myrseth.

Både Cecilie Myrseth og Maria Stenberg er enige i at det er viktig å støtte opp om flyruta mellom Tromsø, Luleå og Oulo.

I løpet av to dager i Tromsø har landstingsråd Stenberg  også deltatt på Arctic Fronties-konferansen. Med i den svenske delegasjonen er også Satu Norsten Manninen, som er energi-/klimarådgiver, og Katarina Delsing, som representerer Energikontor Norr. De hadde arbeidsmøter med sine kollegaer fra Troms fylkeskommune og diskuterte miljø- og energispørsmål, et felt som inngår i samarbeidsavtalen mellom våre to regioner.

Alle foto: Julia Seljeseth/Troms fylkeskommune