Det offentlige og det private går nå sammen for å for alvor få ned klimautslippene i nord, med Klimapartnere Troms.

- Det er vedtatt på alle nivåer at vi må få ned klimautslipp og bli grønnere i alt vi gjør. Internasjonalt har vi Paris-avtalen, som forplikter alle land til å lage nasjonale planer for utslippskutt. Nasjonalt har vi Stortingets klimaforlik, og en klimalov er på trappene. I Troms ble det i 2015 vedtatt en strategi for klima og energi, som stadfester forpliktelsene og peker på mulighetene som ligger i dette, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Troms fylkeskommune har som en del av denne strategien vedtatt å etablere Klimapartnere Troms – et offentlig-privat samarbeid. Dette vil bli et nettverk hvor både private virksomheter og kommuner kommer sammen for å dele erfaringer og inspirere hverandre til å ta ansvar.

- For at Norge skal bli det lavutslippssamfunnet vi ønsker og har forpliktet oss på, må alle bidra. Med Klimapartnere Troms vil regionalt samarbeid kunne bidra til en miljø- og klimavennlig samfunns- og næringsutvikling, sier fylkesråd Prestbakmo.

Troms fylkeskommune inviterer derfor til klimaseminar i forbindelse med Klimapartnere Troms’ første partnermøte 9. februar 2017. Der vil representanter fra ulike bransjer innlede om hvordan det grønne skiftet gir muligheter, ut fra egen praksis og erfaring.

Blant innlederne er Asko Nord, JM Hansen og UiT – Norges arktiske universitet, som alle er med i interimsstyret for Klimapartnere Troms. I tillegg sitter COWI og Remiks Miljøpark i interimsstyret, som ledes av fylkesråd Ivar B. Prestbakmo. Troms fylkeskommune eier prosjektet, og Framtiden i våre hender Nord er med i sekretariatet.

Klimapartnere har allerede etablerte nettverk i Agder-fylkene og i Hordaland, og disse kan med sine årlige klimaregnskap vise til betydelige utslippsreduksjoner fra medlemsvirksomhetene. Redusert energiforbruk betyr også penger spart i enkeltbedriftene (se www.klimapartnere.no for eksempler).

På bildet: (bak) Trond Roger Wallann (COWI), Grete Ovanger (Asko), Asbjørg Fyhn (spesialrådgiver, Troms fylkeskommune), Bård Jørgensen (Remiks), Erland Loso, (UiT – Norges arktiske univeristet), Svein-Gunnar Karlstrøm (Framtiden i våre hender Nord).
Foran: Rannveig Nilsen (Framtiden i våre hender), Ivar B. Prestbakmo (fylkesråd for samferdsel og miljø).