Troms fylkeskommune har levert stafettpinnen videre. Nå er det Nordland fylkeskommune som har lederskapet for Nordnorsk Petroleumsråd.

Nordnorsk Petroleumsråd hadde 20. mars rådsmøte og årsmøte i Tromsø. Her ga fylkesråd Ane-Marthe Sani (Krf), på vegne av fylkesrådsleder Willy Ørnebakk, videre lederskapet til Nordland fylkeskommune, som skal lede rådet de neste to åra.

Under rådsmøtet ble det vedtatt at man skal fortsette med den nordnorske standen «Xplore North» under petroleumsmessa ONS i Stavanger i august 2020. Fylkeskommunene i nord bidrar medtydelig til standen hvor leverandørindustrien kan profilere seg.
I tillegg ble det blant annet gjort en statusoppdatering på arbeid med Forvaltningsplan for Lofoten og Barentshavet, hva som skjer på nordnorsk sokkel i 2019 og gassløsning i Barentshavet,

Bildet: Fylkesråd for næring i Nordland Ingelin Noresjø (t.h.) er ny leder i Nordnorsk Petroleumsråd. Hun tar over etter Troms og Willy Ørnebakk, her representert av fylkesråd for plan og økonomi i Troms Ane-Marthe Sani (t.v.). Geir Ove Bakken representerer Finnmark fylkeskommune.