Den 1. august er det oppstart på ny kontrakt som bl.a. omfatter linje 100 Tromsø – Narvik. Linjen er en del av den nye kontrakten for Midt-Troms som Troms fylkeskommune har inngått med Tide.

Det settes nå inn 14 helt nye busser på linjen. Hver buss har kapasitet på 59 passasjerer. I oktober kommer i tillegg 3 dobbeltdekkere som skal settes inn på strekningen. Disse har en kapasitet på 79 passasjerer.

Topp moderne busser

Bussene er støysvake, har topp setekvalitet, og har naturligvis wifi-tilgang og lademuligheter for telefon, nettbrett og pc. Bagasjekapasiteten er utvidet, og bussene har sykkelstativ som monteres ved behov.

Tirsdag 30. juli ble det gjennomført en testtur mellom Tromsø og Buktamoen hvor bl.a. fylkesråd Prestbakmo og representanter for Tide deltok. Det var en fornøyd fylkesråd som kunne ønske Tide lykke til med oppstarten.

- Dette er topp moderne busser med svært høy komfort, uttaler fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

En viktig transportåre

Linje 100 er en meget viktig transportåre for mange reisende i Troms, med over 10.000 passasjerer hver måned på strekningen mellom Tromsø og Narvik. Det er 8 avganger i hver retning på linjen.

- Det er derfor gledelig at vi nå kan styrke tilbudet på strekningen ytterligere og dette anses som et viktig tiltak for å imøtekomme passasjerveksten vi forventer på linjen, avslutter Prestbakmo.

Troms fylkeskommune takker Torghatten Buss for vel utført kontrakt i perioden 1.8.2010 – 31.7.2019.