Fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp) foreslår nye grep for fergekapasiteten i Troms.

I sak om rammebetingelser og funksjonskrav anbud fergeruter, som skal behandles endelig av fylkestinget i desember, foreslår fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp) at fergeforbindelsen Storstein-Lauksundskaret-Nikkeby skal øke kapasiteten til ei 50 PBE ferge mot dagens 25 PBE ferge, når nytt anbud skal utarbeides og legges ut i løpet av 2017, med oppstart 2019/2020.

Videre foreslår Prestbakmo at Botnhamn – Brensholmen etableres som helårssamband med ei 50 PBE ferge. Dagens samband her er et sommersamband med ei 24 PBE ferge. For øvrig stilles det blant annet krav om at i de nye kontraktene med et unntak, skal ikke hovedfergene være eldre enn fra år 2000. Større ordinær reservefergekapasitet i Sør-Troms er og et av tiltakene.

Til tross for at det er stor usikkerhet rundt den økonomien fylkeskommunene stilles til rådighet av regjering og Storting, velger Prestbakmo å imøtekomme det behovet som man ser at sambandet Storstein-Lauksundskaret-Nikkeby vil ha for økning av kapasitet framover i nytt anbud.

Dette handler om at det er svært viktig for fylkeskommunen med bakgrunn i vår felles nordnorske strategi for samferdsel «fra kyst til marked», å legge til rette for at sjømatnæring skal ha utviklingsmuligheter, og at innbyggere og næringsliv også på øyer skal ha mulighet til å utvikle sine lokalsamfunn med de mulighetene som er der. Økning av fergestørrelsen vil nødvendiggjøre tilpasning/ombygging av fergeleie på Storstein, noe det tas høyde for økonomisk i Handlingsplan for fylkesveg og budsjett/økonomiplan som også sluttbehandles i fylkestinget i desember.

I forhold til å gjøre dagens sommersamband Botnhamn-Brensholmen om til et helårssamband, handler det om at dagens samband over mange år har dokumentert berettigelsen som sommersamband. Dette har også anskueliggjort mulighetene som ligger i et helårssamband i forhold til utvikling av reiselivsnæringa spesielt både sommer og vinter, men og øvrig næringsliv Senja-Tromsø. Fylkesråden understreker at etablering av helårssamband Botnhamn-Brensholmen forutsetter at dette gjenspeiles i inntektssystemet til fylkeskommunen fra regjering og storting, på lik linje med øvrige helårssamband.

Troms fylkeskommune taper etter regjeringens og Stortingets omlegging av inntektssystemet i 2014 over 80 millioner til drift båt og ferge i 2019. Troms og andre båt/fergefylker sitt tap gikk til å styrke fylker som Oslo, Akershus og Rogaland. Riktignok har regjeringen bedt om en rapport fra kompetansemiljø om hvordan framtidas finansiering av fylkeskommunenes båt- og fergedrift fra regjering og Storting skal være. Det er stor usikkerhet rundt hva det vil bety for Troms fylkeskommune, noe som er svært krevende å måtte forholde seg til når grunnlag for neste runde med fergeanbud skal ut.

I en krevende økonomisk situasjon for Troms fylkeskommune med reduserte økonomiske rammer fra regjering og Stortingsflertall, er det likevel viktig for Troms fylkeskommune å prioritere viktige fergestrekninger i fylket til beste for innbyggere og næringsliv, og som en viktig del av det å bygge Troms-samfunnet videre. 

Her finner du fylkesrådssak 261/11 «Rammebetingelser og funksjonskrav anbud fergeruter». Saken behandles i fylkesrådet tirsdag 22. november og i fylkestinget i desember 2016.

Kontaktperson: Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp) - Mob: 901 02 556

×