I løpet av våren starter to ulike flyselskap opp to nye direkteruter; mellom Kina og Helsinki og Helsinki og Tromsø. Det kan styrke samarbeidet mellom Nord-Norge og Asia.

I begynnelsen av april reiste en delegasjon fra Troms til Hainan-provinsen og Guangzhou i Kina for å knytte kontakter på tvers av landegrensene. Fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap) ledet delegasjonen, og hadde med seg personer fra Nordnorsk Reiseliv, Gratanglaks/Kleiva fiskefarm, Fram Seafood td, Lerøy og Pole Position Logistics, i tillegg til representanter fra administrasjonen i Troms fylkeskommune.

- Det var en vellykket tur, med mange inntrykk og vi har knyttet mange nye kontakter. Det er stort, det er mye folk og vi fra Troms har et stort potensiale til å få til noe i Kina – særlig de to næringene som var representert i vårt følge, sjømat og reiseliv, sier fylkesrådsleder Ørnebakk vel hjemme fra turen.

Sjømat og reiseliv

Det ukeslange besøket besto av et tett program med blant annet møter, omvisninger, presentasjoner og offisielle besøk mellom Troms-delegasjonen og ledelsen i Hainan-provinsen, Hainan Airlines, sjømatmarkeder og det norske konsulatet.

- Vi hadde et omfattende program med mange møter med alt fra flyselskaper til importører av mat og turoperatører som selger turer mot alle land – inklusive Norge, forteller Ørnebakk.

Under besøket kom det fram at Finnair snart åpner en egen rute mellom Guangzhou og Helsinki. Samtidig er det nettopp annonsert at Widerøe starter med direkterute mellom Helsinki og Tromsø. Ørnebakk mener det kan være en døråpner.

- Det foreligger fortsatt restriksjoner om å få solgt sjømat fra Norge til Kina, noe det jobbes med å få løst. Likevel mener jeg at det er et enormt potensiale her for å videreutvikle både sjømat- og reiselivsnæringa, sier fylkesrådslederen.

Må løse logistikkutfordringene

I Norge er det et uttalt mål å femdoble verdien av norsk sjømat innen 2050. Mye av denne veksten må skje i nord, og det er i Troms og Finnmark veksten er aller størst. Ørnebakk mener det er et stort potensialet for økt eksport fra de to fylkene mot asiatiske markeder og Kina, men understreker at det krever handling.

- Det er helt avgjørende for sjømatnæringen at produktet deres kommer fra A til B til avtalt tid. Da må også nasjonale myndigheter bistå i å sørge for at vi kan fly ut produktene fra våre egne lufthavner, slik at vi kan redusere mengden trailere på veiene våre.

Fylkesrådslederen mener regjeringen må følge opp prioriteringene i deres «Nordområdestrategi».  Der står det bl.a «Næringslivets største bekymring knyttet til infrastrukturen i nord er uforutsigbarheten i transportsystemet. Regjeringen setter dette på dagsorden. Bedring av transportsystemets forutsigbarhet forutsetter god samordning mellom statlig og regionalt nivå.» Ørnebakk sier at denne utfordringen er noe fylkeskommunen vil ta opp i Regionalt Nordområdeforum.

Millioner kan få ny interesse for Nord-Norge

Guangzhou har omkring 10 millioner innbyggere i bykjernen, og det er rundt 40-50 millioner innbyggere i regionen rundt.

- Etter hvert som velstanden i Kina øker og disse menneskene får større interesse for å besøke områder de ikke har besøkt før, ligger det et potensiale her vi har vanskelig for å se for oss i dag. Samtidig øker sjømatforbruket internt i Kina så mye at markedet her for våre varer vil bli enda sterkere, sier Ørnebakk.

Delegasjonen fra Troms har nettopp kommet tilbake fra reisen, og vil så snart som mulig begynne arbeidet med å legge konkrete planer for hvordan samarbeidet med Hainan-provinsen og Guangzhou skal tas videre.

- Hainan og Sanya er et særdeles vakkert område med tropisk klima, som de som er på utkikk etter nye reisemål bør merke seg når de planlegger framtidige reiser, avslutter Ørnebakk.

På besøk på sjømatmarked i Guangzhou. På bildet: Generalkonsul Ståle Risa, fylkesrådsleder Willy Ørnebakk, fiskeriutsending Sigmund Bjørgo og Geir Lundberg.

Fylkesrådsleder Ørnebakk holder tale under konferanse i Boao.

Ørnebakk og sjømatrådets utsending på sjømatmarked i Guanzhou.