Kan nordnorsk arkeologi avdekkes ved hjelp av geofysiske metoder?

Endelig får arkeologene benytte seg av nye metoder i forbindelse med et større utbyggingsprosjekt i Nord-Norge.

Første store geofysiske undersøkelse i Nord-Norge

I august gjennomførte Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) og Troms fylkeskommune georadarundersøkelser av utvalgte områder innenfor den planlagte nye Hålogalandsvegen i Troms fylke. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen, Troms fylkeskommune og NIKU. Hovedprosjektet er et FOU-prosjekt hos Statens vegvesen med tittelen «Arkeologi i veien?».

- Målet er å se om resultatene fra georadarundersøkelsene kan fungere som et tilleggsverktøy til den konvensjonelle kulturminneregistreringen i regi av fylkeskommunens arkeologer, sier prosjektleder hos NIKU, Knut Paasche.

Prosjektet anses som en test for å undersøke hvorvidt bruken av georadar kan gjøre de arkeologiske registreringene mer effektive, og i lengden kostnadsbesparende.

Geofysiske undersøkelsesmetoder brukes til registrering og avklaring i forhold til arkeologiske kulturminner først og fremst under dyrket mark.

Inngrepsfri jakt på arkeologiske kulturminner

- Metodene er inngrepsfrie og vil ikke på noen måte kunne skade kulturminnene. Målet er avklaring i forhold til arkeologiske kulturminner så tidlig som mulig i en planprosess, og i minst mulig grad berøre og ødelegge dyrkningsarealer som ikke vil bli berørt i det endelige trasevalget, sier Paasche.

I tillegg til enkelte strekk langs med Hålogalandsvegen vil georadaren testes ut på enkelte reguleringsplaner, samt ved Trondenes kirke og på Bjarkøy, som jo begge steder er arkeologisk meget spennende.

- Geofysiske undersøkelser har vært benyttet i Norge helt siden tidlig på 70-tallet, men det er først nå de gode resultatene kommer. Det er nytt at vi med hjelp av motoriserte storskalasystemer kan kjøre så store arealer som 4-5 hektar om dagen. Vi ser ikke all arkeologi under bakken, men i Sør-Norge har metoden gitt meget gode resultater, sier Paasche.

I tillegg til potensielle spennende arkeologiske funn håper prosjektet at grunneiere, utbyggere og andre får et inntrykk av en arkeologi som skånsomt mot dyrkingsarealene og ikke endevender dyrket mark.

Samarbeidsprosjekt

FOU-prosjekt «Arkeologi i veien?» er et samarbeid mellom Statens vegvesen og NIKU. Leder for hovedprosjektet er Knut Paasche og prosjektleder for prosjektet i nord er Manuel Gabler, begge fra NIKU. Teknologien er utviklet igjennom et mangeårig forskningssamarbeid, LBI-ArchPro, hvor NIKU er en viktig bidragsyter.

Kontaktpersoner:

• NIKU: Thomas Wrigglesworth, tlf. 958 77 882, Knut Paasche, tlf. 995 11 510 eller Manuel Gabler, tlf. 922 07 146
  • Troms fylkeskommune: Ragnhild Myrstad, tlf. 404 67 400
  • Statens vegvesen: Eva Smådahl, tlf. 952 53 107