En 900 meter lang ny gang- og sykkelveg er nå åpnet langs fylkesveg 142 i Gratangsbotn.

Troms fylkeskommune er vegeier og har finansiert prosjektet, mens byggeplanen er utarbeidet av Gratangen kommune og Statens vegvesen har vært ansvarlig byggherre.

- Det her blir en trygg og god veg å ferdes langs, enten du kjører, går eller sykler, men det blir også en viktig del av det å bygge gode lokalsamfunn. Jeg er helt sikker på at kveldene i Gratangsbotn gjennom vinteren kommer til å oppleves på en ny måte, når dere både har gang- og sykkelveg og veglys langs vegen. Det handler om trivsel og det handler om fremtidstro, sier fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms fylkeskommune, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Den nye gang- og sykkelvegen legger til rette for at mange kan gå og sykle trygt på strekninga.

- Denne gang- og sykkelvegen er et etterlengtet tiltak for innbyggere og skolebarn ved Gratangsbotn skole. Strekninga er nå en trygg skoleveg og i tillegg til bedre trafikksikkerhet, bidrar denne gang- og sykkelvegen til bedre fremkommelighet for alle trafikantgrupper, sier fylkesråd Prestbakmo.

Gang- og sykkelvegen som ble åpnet er på 910 meter og strekker seg langs fylkesveg 142 fra brua til krysset ved fv. 825. Anleggsarbeidene startet i mai og snorklippingen markerer slutten på den første – og lengste – av totalt tre delstrekninger det på sikt planlegges å bygge gang- og sykkelveg.

Prosjektet er planlagt i tre deler:

• Gratangsbotn skole – bru
  • Brua over Storelva
  • Bru – krysset fv. 142/fv. 825

Blir hele strekningen finansiert, vil den til slutt være på 1600 meter.

Bildet: Åpnet gang- og sykkelveg langs fv. 142 i Gratangsbotn, fra venstre Máret Áile Susanna Gaup Beaska, ordfører Eva Ottesen (Ap), fylkesråd Ivar B. Prestbakmo (Sp), regionvegsjef Torbjørn Naimak og Yrla Sjåfjell Ellefsen. Eva Ottesen (Ap) (Foto: Statens vegvesen)