Ny fiberkabel mellom Norge og Finland

Den norske bredbåndsleverandøren Bredbåndsfylket Troms AS og de finske telekomsleverandøren Elisa OY har etablert en felles fiberforbindelse mellom landene. Det gir videre god grobunn for næringsutvikling i Troms.

Kabelforbindelsen krysser grensen i Skibotndalen i Norge og ved Kilpisjärvi i Finland. Forbindelsen, som ble opprettet i 2018, gir betydelige fordeler for befolkningen, næringslivet og det offentlige i de nordlige deler av Norge og Finland, samt resten av omverden.

Søndag 20.januar ble denne kabelforbindelsen offisielt åpnet av fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap) og Markus Lohi, medlem av den finske riksdagen.

- I de nordlige delene av Finland og Norge er det lange distanser og krevende værforhold, slik at det gode kommunikasjonsforbindelser blir en svært viktig komponent i den moderne infrastrukturen. Dette skaper en rekke muligheter ettersom bedre kommunikasjon tilrettelegger for bedre samarbeidsmuligheter mellom bedrifter, spesielt mellom landene, forklarer fylkesrådsleder Ørnebakk.

Fordel for bedrifter og innbyggere

- Pålitelig kommunikasjonsinfrastruktur er det som legger grunnlaget for å kunne tilrettelegge for fremtidsrettet teknologi, som for eksempel høykvalitetsvideokonferanse innenfor privat og offentlig sektor. Det er essensielt at bedrifter opererer på samme nivå med hverandre når det kommer til kommunikasjon, forteller daglig leder i Bredbåndsfylket Troms AS, Dag-Kjetil Hansen.

- Den nye forbindelsen gir ikke bare fordeler for bedrifter, men også de som bor i regionen. Den nye og forbedrede infrastrukturen hjelper å tilrettelegge for digitalisering og lager en rekke muligheter for introdusering av nye tjenester som forbedrer alt fra sikkerhet, helsetjenester til utdanning, sier Elisas områdedirektør for Nord-Finland, Jarmo Mikkola.

Gjør Arktis attraktivt

Kabelforbindelsen tilbyr bedre pålitelighet ettersom den sikrer den eksisterende infrastrukturen på begge sider av grensen mot verden.

- Viktigheten med digitalisering og bedre sikkerhet kan ikke bli understreket nok. Det handler om samfunnssikkerhet, trivsel, samt å gjøre Arktis til en attraktiv plass å bo i. Vi som beslutningstakere har en viktig rolle når det kommer til å dra nytte av fordelene som digitalisering som medfører til fordel for befolkningen. Den nye kabelen gir oss en fantastisk mulighet til å fortsette arbeidet vi allerede har gjort innenfor digitalisering, mener fylkesrådsleder Ørnebakk.

Åpner for nye muligheter

Det er flere pågående prosjekter i området som vil dra nytte av den nye kabelforbindelsen. Prosjekter som for eksempel Multistatic radarsystem, Escicat 3D, og Statens Vegvesens E8-prosjekt Aurora. Et økosystem for test og utvikling for autonome transportteknologier i tillegg til testing av veiarbeid- og ressursforvaltingsløsninger under alle værforhold.

- Den nye fiberforbindelsen gir enorm støtte til utvikling av hele samfunnet, dens innbyggere og bedrifter i Arktis. For ikke å snakke om bedre muligheter for forskning og utvikling, samt innovasjon og entreprenørskap. Den forbedrede infrastrukturen legger grunnlaget for det voksende behovet for datasentervirksomhet samt den foreslåtte trans-arktiske kabelforbindelsen til Asia og Nord-Amerika i fremtiden. Internasjonale fiberforbindelser er avgjørende for datasenterbransjen, oppsummerer Dag-Kjetil Hansen.