Den 1. august tar Tide over for Nobina som bussoperatør i Tromsø. Den nye busskontrakten tilsvarer en 26 prosent økning i antall bussavganger, og for å få dette til har Tide allerede ansatt over 50 nye bussjåfører.

185 sjåførene fortsetter, mens over 50 sjåfører allerede er nytilsatt. Totalt er det nærmere 70 nye bussjåfører som skal stå til tjeneste i løpet av høsten.

- Det er veldig positivt at vi har så mange sjåfører med oss videre på laget, men det blir også mange nye som trenger litt tid i byen for å bli lokalkjent. Håper at alle vil ta spesielt godt i mot dem, sier fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Økt komfort og flere avganger

Nå kommer 171 splitter nye busser inn i tjeneste. De nye bussene er skreddersydd for Tromsø og kombinerer ny teknologi med høyere komfort og bedre driftssikkerhet. Buss-setene er utstyrt med sikkerhetsbelter, seteregulering og USB-lading for mobiltelefoner.

- Vi gleder oss nå over en økt frekvens som gir enda flere muligheten til å reise enda oftere med buss, fortsetter fylkesråden.

Antall avganger økes kraftig, fra dagens 870 avganger i døgnet til hele 1100 avganger. Den totale ruteproduksjonen i Tromsø øker fra 4.720.377 km/år til hele 5.153.737. Mange av de mest trafikkerte busslinjene vil få en kraftig økning i bussfrekvensen, spesielt i rushtiden, hvor det vil komme en buss hvert 8. minutt i rushtid og hvert 15. minutt utenom.

- Vi i Tide er veldig glade for å endelig komme i gang i Tromsø. Dette er en dag vi har jobbet mot lenge, og vi har forberedt oss så god som mulig til oppgaven. Nå skal vi gjøre vårt for å levere på det viktige samfunnsoppdraget vi som transportleverandør har i en region som satser på kollektivtrafikk til det beste for innbyggerne og de reisende, sier konsernsjef Roger Harkestad i Tide Buss.

Bedre tilpasset vinter-Tromsø

De nye bussene er utstyrt med differensialsperrer for god fremkommelighet, samt et automatiske sandstrøsystem. Bussene har også kjettinger de dagene dette trengs.

Nye busslinjer

Tromsø får også to nye bylinjer, rute 30 og X31 på Tromsøya. Rute 30 kjører fra Sjøgata S3 via Stakkevollveien til Ringheim ved Remiks. Denne har avgang hvert 30. minutt på morgenen og ettermiddagen, og avgang hver time midt på dagen. Rute X31 kjører tre ekspressavganger på morgenen mellom Sydspissen og UiT/UNN via tunnelen.

Du kan lese mer om det nye busstilbudet på www.tromskortet.no her.