Troms fylkeskommune, avd. for kulturarv har gjort spennende funn på Hillesøya. Ved sjakting med maskin, kom det frem strukturer til en ny båtgrav.

Da gravemaskinen løftet vekk torva, kom det frem et enkelt bein og gravinga ble stoppa. Da vi forsiktig renset opp med graveskje, ble det avdekka en tydelig form av en båt. Sannsynligvis er det ripa til framskottet og framstavnen som vi så avtrykket av i sanden. Det kom også frem tre båtnagler under opprensninga. Båtforma fortsatte innunder torva og går videre inn i en hage. Vi dokumenterte omrisset av båten som var synlig og målte den inn. Båten ble dekka med duk og det ble lagt på sand og torv. Båten ser ut til å være uskada.

Bakgrunnen for undersøkelsen

Våren 2017 fikk vi melding om at det var funnet en hodeskalle og flere bein ved etablering av en adkomstveg på Hillesøya. Etter at vi befarte stedet ble det klart at dette sannsynligvis var et gravsted fra jernalder og det ble satt i gang en prosess som førte til en arkeologisk utgravning som ble utført i august 2017 av Tromsø Museum – Universitetsmuseet. Staten betalte kostnadene til denne utgravninga.

Utgravninga viste seg at det var ei båtgrav til individ som hadde fått med seg kam, sverd, øks, spyd og ei perle i grava. En spennende detalj var at den døde hadde blitt lagt på et bjørneskinn! Mer om denne utgravningen kan en lese på Tromsø Museums nettsider på Facebook.

Det pågår nå et arbeid der ulike forskere ved Tromsø Museum undersøker og konserverer alle gjenstandene i båtgrava og det vil helt sikker komme mange spennende resultat fra dette arbeidet fremover. Les artikkel i Nordlys om arbeidet om funnene.

Området som denne båtgravene er funnet i er regulert til boliger og adkomstveg i en reguleringsplan fra 1980-tallet. På den tiden var det ikke vanlig her nord å bruke de metodene som vi i dag nytter for å søke etter kulturminner. For å sikre at andre viktige kulturminner ikke går tapt ved utbygginga, måtte vi sjekke om området rundt båtgrava kunne inneholde noe mer. Ved sjakting i slutten av september ble det gjort funn av ei ny båtgrav. Denne båtgrava ligger like ved adkomstvegen og det er derfor viktig at den nye båtgraven blir arkeologisk undersøkt før vegen ferdigstilles.

Det er Riksantikvaren som må avgjøre hva som skal skje videre i saken og på hvilke måte det skal skje. Da båtgrava ligger utsatt til og ikke vil tåle graveaktivitet nært inntil, vil vi anbefale at båtgrava blir gravd ut i sin helhet.

Båtgravene er de nordligste funnet i sitt slag som vi kjenner til. Resultatene vil gi ny kunnskap om gravskikk og bosetningshistorie på yttersida. Båtgrava er automatisk freda og er sårbar i forhold til inngrep. Nå er det viktig at båten får ligge uforstyrret til en arkeologisk undersøkelse kommer i gang.

bein som lå like under torva

Dette bildet viser bein som lå like under torva. Foto: Rudi Mikalsen/Troms fylkeskommune.

avtrykk av den delen av båten som ble avdekket

Dette bildet viser avtrykket av den delen av båten som ble avdekket. Foto: Ragnhild Myrstad/Troms fylkeskommune