Onsdag 26. og torsdag 27. april møtes Nordnorsk råd for å diskutere en rekke aktuelle saker.

Møtet er rådets første i år, og avholdes på Quality Hotel Grand Royal i Narvik.

Her skal representantene diskutere organiseringa av Nordnorsk råd, regionreformen, fraværsprosjektet i videregående opplæring, mineralstrategi og nasjonal transportplan.

Narvik kommune er også invitert til å komme med orienteringer.

Møtet starter klokka 14 onsdag, og avsluttes klokka 12 torsdag.

Nordnorsk råd er et politisk samarbeidsorgan som ble etablert i 2014 av fylkesrådene i Nordland og Troms, og fylkesutvalget i Finnmark. Rådets mål er å styrke og videreutvikle landsdelen ved å utvikle og samordne fylkeskommunal tjenesteproduksjon og fremme felles interesser.

Nordnorsk råd består av fylkesrådet i Nordland, fylkesrådet i Troms og fem medlemmer fra fylkesutvalget i Finnmark. Samtidig inngår gruppeledere for de største opposisjonspartier i Nordland fylkesting og Troms fylkesting.

Ledelsen av rådet går på omgang mellom de tre fylkeskommunene, med varighet på to år. Fylkesrådslederen i Nordland hadde lederansvaret i første periode, mens fylkesrådslederen i Troms overtok høsten 2015.