Nordnorsk klimanettverk var samlet i Tromsø 22.-23. november. Finnmark, Troms og Nordland fylkeskommuner samt Alta, Tromsø, Harstad, Narvik, Rana og Bodø kommuner jobber sammen i nettverket.

Nettverket jobber med felles prosjekter som bidrar til reduksjon av klimagasser samt lokale utslipp. Eksempel er felles jobbing med miljøkrav på innkjøp, erfaringsdeling på arbeid med klimaplaner, etc. I tillegg vurderer man felles klimasatssøknad for få en samlet og bedre klimatiltak for hele Nord-Norge.

Uttalelser fra nettverksdeltakerne:

Marie fra Alta og Jostein og Marthe fra Finnmark fylkeskommune:
- Dette er et godt verktøy for å dele erfaringer oss kommuner imellom og det er lurt å jobbe sammen mot et bedre klima J Et styrket fagmiljø som samarbeider og deler kunnskap. Å drøfte felles problemstillinger og utfordringer er behjelpelig.

Tyra fra Harstad:
- Klimanettverket handler om kunnskapsdeling og samarbeid, og om å finne fremtidsrettede, bærekraftige løsninger for Nord-Norge.

Anja fra Tromsø, Line og Liv fra Troms fylkeskommune:
- Mange små kommuner sliter når de jobber alene med store miljøspørsmål. Nettverket bidrar til gode svar og handlinger. Vi lærer og henter inspirasjon fra hverandre

Cathrine fra Narvik og Marte fra Bodø kommune:
- Det er utrolig mye å hente på å jobbe felles mot felles mål. Gjennom å dele erfaringer, kunnskap og ideer blir det enklere å jobbe med klima- og energiplanlegging i våre kommuner/fylker. Vi er nødt til å stå sammen for å klare klima og miljømålene. Nettverket bidrar til samarbeid mellom hele Nord-Norge for kunnskapsdeling og fremdrift for å nå klimamålene i 2030 og 2050.