Ombyggingsarbeidet ved Nord-Troms vgs i Skjervøy er i mål. Torsdag er det offisiell åpning av bygget.

Prosjektet har bestått av riving og ombygging av omkring 800 m² i første etasje i bygget til Nord-Troms videregående skole, skolested Skjervøy. Arealene ble tidligere brukt til undervisning i fiske og fangst og TIP, og er nå tilrettelagt for visningssenter for sjømatnæringa, Newtonrom og lokaler til fiskerifag.

- Det er svært gledelig at vi sammen har fått realisert denne kompetanseklyngen for skolested Skjervøy og Nord-Troms, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V), før han sammen med Lerøy Auroras prosjektleder, Jan Børre Johansen, og Skjervøy-ordfører Ørjan Albrigtsen legger til:

- Samarbeidet vil særlig styrke realfag og sjømatnæringen og skape ny optimisme for sysselsetting og samfunnsutvikling i regionen.

Fylkestinget har i alt bevilget 17,4 millioner kroner til prosjektet. Byggearbeidene startet tidlig i januar i år, og ble ferdigstilt som avtalt. Arealene for fiskerifag ble ferdigstilt til skolestart i høst, og deretter ble arealene for visningssenteret til Lerøy Aurora og kommunens Newton-rom ferdigstilt. Det er Nord-Troms Bygg & Anlegg AS og deres underleverandører som har stått for arbeidet.

Fakta om prosjektet

• Fylkestinget har i alt bevilget kr 17,4 mill. til prosjektet.
  • Prosjektet har bestått av riving og ombygging av omkring 800 m² i første etasje i bygget til Nord-Troms videregående skole skolested Skjervøy. Arealene ble tidligere brukt til undervisning i fiske og fangst og TIP. Arealene er tilrettelagt for Visningssenter for sjømatnæringen, Newtonrom og lokaler til fiskerifag.
  • AR-Ing AS ble engasjert til å tegne ut ombyggingsarealene samt å være behjelpelig med utarbeidelsen av konkurransegrunnlag.
  • For å tilfredsstille krav til universell utforming er det skiftet heis som betjener hele bygget.
  • Det har vært gjennomført to konkurranser i forbindelse med byggeprosjektet. En åpen konkurranse om totalentreprise som ikke resulterte i en avtale med leverandør. Deretter en konkurranse om totalentreprise med forhandlinger. I oktober 2016 ble det inngått kontrakt med Nord- Troms Bygg og anlegg AS.
  • Byggearbeidene startet tidlig i januar 2017 og ble ferdigstilt som avtalt. I første omgang ble arealene for fiskerifag ferdigstilt til skolestart i høst, deretter ble arealene for visningssentret og Newton-rommet ferdigstilt.
  • Nord - Troms Bygg og anlegg AS med underleverandører har vist smidighet, hatt god kontakt med byggherre og brukere/leietakere og vist god samarbeidsvilje med skolen og Drifts- og Utbygningssenteret under gjennomføringen av prosjektet.
  • Troms fylkeskommune v/Drifts- og utbyggingssjef Jan Inge Hille har vært byggherre.
    Prosjektansvarlig har vært Arild Myklebust
  • Nord- Troms Bygg og anlegg AS med samarbeidspartnere v/Daglig leder Oddvar Pedersen har vært totalentreprenør. De har hatt følgende samarbeidspartere:
    Samarbeidspartnere:
    - El arbeider - Mikalsen installasjon AS