Stadig flere reiser oftere med buss i Troms. Størst %-vis vekst har det vært i Harstad med 7,3% og i Tromsø med 5,0% sammenlignet med samme periode i 2016, men utviklingen er også positiv på regionbussene og fylket for øvrig.  Totalt 240 525 flere passasjerreiser i Troms.

Passasjertallene for januar-juli på buss i Troms, viser at stadig flere reiser oftere med buss. En betydelig vekst med 3,6% totalt i årets syv første måneder, sammenlignet med samme periode i 2016. Det betyr at over 6,9 millioner passasjerreiser ble foretatt i perioden januar t.o.m juli 2017.

- Som fylkesråd for samferdsel og miljø er jeg svært godt fornøyd med dette, og vil berømme innbyggere for i økende grad å reise med buss, sier Ivar B Prestbakmo (Sp).

- Utviklingen fortsetter dermed i den positive retningen vi også hadde fra 2015 til 2016 der den samlede veksten på buss var på 4,5% for Troms.

- For Tromsøs del er det slik at om utviklingen de syv første månedene i 2017 blir slik for hele året, vil vi ha hatt en vekst på 10,5% i bussbruken i Tromsø på to år. Det betyr at vi vil være halvveis ifht målsettingen vår gjennom belønningsordningen på 20% for perioden 2015-2018, sier Prestbakmo.

Belønningsordningen innebærer en avtale mellom Troms fylkeskommune, Tromsø kommune og staten om finansiering med 260 millioner over fire år for å øke kollektivandelen av den totale persontransporten i Tromsø. - Her er det klare målsettinger, som vi rapporterer på og skal innrette tiltakene for å oppnå. Veksten i kollektivbruken hittil viser at vi er på god vei, sier Prestbakmo.

Ivar B Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø peker på flere viktige tiltak som har bidratt til veksten hittil:

• flere og oftere avganger på viktige strekninger fra november 2015 i Tromsø, i Harstad fra første kvartal 2016.
  • økt bruk av Troms Mobillett som betalingsform på buss, med samme rabatt som Tromskortet på 20%.
  • innført Sanntidssystem i Tromsø og Harstad fra i mars 2017, som gir informasjon om faktisk avgang på ditt stoppested på mobilapp og skjermer på viktige holdeplasser. (Gjør at avvik ifht rutetabell alltid vil være kjent). Samt sanntidskjerm på bussen og innvendig og utvendig opprop.
  • utvidelse av aldersgrensa for barnebillett oppad fra 16 til 18 år.

- Særlig innføring av sanntidssystemet har nok i den siste tida fra etablering i mars hatt effekt, sier Prestbakmo.

- Som fylkesråd for samferdsel og miljø kan jeg varsle at for fylkeskommunen vil det være viktig å jobbe videre med ytterligere tiltak for å bidra til ytterligere vekst i bussbruken, sier han.

- Det vil være tiltak som bussprioritering i lysregulerte kryss, bussprioritering på viktige strekninger, mulig ytterligere økt bussproduksjon og videre utbygging med sanntidsskjermer på flere holdeplasser. Troms fylkeskommune kommer videre til å utvide sanntidssystemet også til regionbussene i fylket.

- Av de større byområdene i landet er Tromsø tredje best ifht andel kollektivbruk i forhold øvrige transportformer, der kollektiv i Tromsø utgjør ca 12% av det totale antall passasjerreiser, kun Oslo og Trondheim er bedre, avslutter Prestbakmo.