De største rutene i Tromsø må i framtida kunne frakte flere passasjerer enn i dag. Derfor tester Troms fylkeskommune og Nobina nå leddbusser.

Fra august 2019 starter ny kontraktsperiode, og da vil det være aktuelt å ta i bruk leddbuss for å øke kapasiteten på de største rutene.

- Det er en viktig del av fylkeskommunens arbeid med og satsing på kollektiv. Flere skal kunne velge å ta buss oftere og vi skal følge opp den betydelige veksten i bussbruk vi har hatt i Tromsø de siste årene, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Testes under utfordrende kjøreforhold

Nobina skal på oppdrag fra Troms fylkeskommune teste ut en 19 meter lang leddbuss fra midten av januar til midten av februar – altså under de mest utfordrende kjøreforholdene. På dette viset får man sett om dette faktisk er noe som kan tas i bruk i Tromsø.

Formålet er å teste ut bruken av leddbusser i ordinær drift på byrutene i Tromsø.

- Dagens avganger går hyppig og vi har behov for å øke kapasitet på kollektivtilbudet, spesielt i rushtiden. Med en leddbuss vil vi kunne øke kapasiteten i kollektivtilbudet uten at vi belaster trafikken i Tromsø med flere kjøretøy, forklarer Prestbakmo.

Økt kapasitet - kan ta over for 100 personbiler

Leddbussen er 19 meter med 45 sitteplasser og 112 ståplasser. Undersøkelser viser at det i gjennomsnittet reiser 1,5 passasjer per personbil. Dersom vi sammenligner kapasiteten på leddbussen med antall som reiser i personbilen vil en leddbuss kunne «spise» opp mot 100 personbiler fra veiene.

I dag betjener vi byrutene med 12- og 15-meters busser. Til sammenligning har 15 metersbussene 51 sitteplasser og 46 ståplasser, mens 12-meters bybusser i Tromsø har 36 sitteplasser og 39 ståplasser.

Skal lytte til passasjerene

Bussen skal gå i linje 33/34 med noen tilpasninger i traseen -  man kjører ikke Heiloveien fordi denne er for vanskelig, Fagereng skal vurderes underveis osv.

Bussen skal i prøveperioden gå i tillegg til eksisterende bussruter, og det er meningen at den ordinære bussen skal komme rett bak leddbussen.

Troms fylkestrafikk vil i løpet av testperioden gjøre kundeundersøkelser rundt kundetilfredshet. Nobina skal rapportere hvordan bussen fungerer med tanke på funksjonalitet og fremkommelighet.