Gjennom en spørreundersøkelse blant alle skoleelever i Troms, skal vi nå få svar på hvordan ungdommene våre har det – sånn egentlig.

Ungdata er en undersøkelse som brukes i hele Norge, og over 400.000 ungdommer har svært på undersøkelsen til nå. I ukene 10 og 11 er det elevene i Troms sin tur til å ta for seg undersøkelsen, som består av over 150 spørsmål om fysisk og psykisk helse, fritid, mediebruk, nærmiljø, rus- og alkoholvaner, kriminalitet og vold og syn på framtida – blant annet.

- Jeg oppfordrer alle elever i Troms til å være med på undersøkelsen og dermed gjøre situasjonsbildet så riktig som mulig. Dermed kan vi også treffe bedre med tiltak, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V).

Resultatene vil gi oversikt over den lokale oppvekstsituasjonen blant ungdom, og det er en viktig bakgrunn for å bedre levekår og det forebyggende arbeidet rettet mot ungdom.

Det er frivillig for elevene å delta, men vi håper at så mange som mulig svarer. For jo flere som svarer, jo riktigere blir resultatene. Undersøkelsen gjennomføres i skoletida.

- Vi skal bruke kunnskapen til å bedre folkehelsen og til god samfunnsplanlegging. Da må vi ha med ungdommens stemmer, som jo er fremtidas stemmer, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) og KoRus-Nord har det faglige ansvaret for undersøkelsene, mens fylkeskommunen og skolen står for den praktiske gjennomføringen.  Ungdommens fylkesråd har også spilt en viktig rolle, ved å delta i planlegging og være involvert i valg av noen av spørsmålene i undersøkelsen.

Følgende kommuner skal gjennomføre Ungdata i år: Balsfjord, Bardu, Dyrøy, Gratangen, Harstad, Ibestad, Kvæfjord, Lyngen, Målselv, Lenvik, Berg, Torsken, Tranøy og Tromsø. Kommunene Kvænangen, Kåfjord, Lavangen, Salangen, Nordreisa og Skjervøy gjennomførte undersøkelsen i fjor, og er derfor ikke med i denne runden.