Mandag 31. oktober underskrev, Troms fylkeskommune, Tromsø kommune, Statens vegvesen og Tromsø havn avtalen om utbygging av ny rundkjøring og firefeltsvei for havneadkomst til Breivika havn.

Med det er man ett skritt nærmere at staten bevilger penger til prosjektet, som ikke var tatt med i regjeringas forslag til statsbudsjett for 2017. Med en formalisert avtale i boks er det ikke noe som ligger i veien for at prosjektet skal kunne gjennomføres så raskt som mulig.

Det var fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), som underskrev avtalen på vegne av Troms fylkeskommune.

- Nå er det bare opp til Stortinget i behandling av statsbudsjettet å få på plass statens andel, som ikke var med i regjeringas forslag til statsbudsjett, sier fylkesråd Prestbakmo.

Prosjektet er forutsatt finansiert med  andeler fra staten, fylkeskommunen, kommunen og Tromsø Havn.

Veiløsninga er også en forutsetning for store etableringer som er planlagt i området.

På bildet: Kristin Røymo (ordfører i Tromsø kommune), Ivar B. Prestbakmo (fylkesråd for samferdsel og miljø), Torbjørn Naimak (regionveisjef i Statens vegvesen), Jarle Heitmann (styreleder i Tromsø havn) og Halvar Pettersen (havnedirektør). Foto: Lisa Sundstrøm/Statens vegvesen