Nå skal 600.000 parkeringskroner deles ut videre

Troms fylkeskommunes parkeringsplasser gikk med 600.000 kroner i overskudd i fjor. Nå skal disse pengene fordeles til tiltak som gir positiv miljøeffekt lokalt og globalt.

I fjor innførte Troms fylkeskommune parkeringsavgift ved sine eiendommer i Tromsø og Harstad, for å få flere til å la bilen stå og heller gå eller ta bussen til jobb og skole. Overskuddet fra parkeringsplassene, som benyttes av ansatte og elever, er nå ferdigberegnet og klar for videre fordeling. Pengene skal gå til tiltak for elever og ansatte i fylkeskommunen der det er innført parkeringsavgift.

- Fylkeskommunen åpner nå for at ansatte og elever kan søke om støtte til ulike tiltak, og jeg vil spesielt utfordre elevrådene til å komme med sine søknader. Jeg er helt sikker på at de har mange gode ideer med god miljøeffekt, sier Ane Marthe Sani (Krf), fylkesråd for plan og økonomi.

Troms Fylkeskommune forholder seg til de nasjonale klimamålene. Transport står for over halvparten av klimagassene i Troms. Et bidrag til å redusere klimagassutslippene er å bruke parkeringspolitikken til Troms fylkeskommune for å bidra til at flere ansatte og elever benytter kollektiv, sykkel og gange til og fra jobb/skole.

Saken skal behandles av fylkesrådet i Troms i mars. Dersom den vedtas som planlagt, vil en slik overskuddsfordeling fortsette hvert år fremover med tildeling to ganger i året.