Troms fylkeskommune har nylig fått innvilget sin søknad om støtte til sin investering i forbindelse med innfasing av elbusser i Tromsø.

Dette er starten på vårt mål om at bybussene i Tromsø og Harstad skal være utslippsfrie i 2025.

Enova gir i overkant av 3,5 millioner kroner i tilskudd, noe som utgjør 40 prosent av de totale kostnadene til to hurtigladere samt annet utstyr som skal sikre at bussene har nok strøm til å kunne gå minst 2 runder på en lading.  Pengene skal gå til å etablere hurtigladestasjoner for to el-busser som skal kjøpes inn av fylkeskommunen. Fra før har fylkeskommunen fått 4 millioner som dekker ca 40 % av innkjøp av 2 elektriske busser samt at fylkestinget har bevilget midler til resterende finansiering.

- Som fylkesråd for samferdsel og miljø er jeg godt fornøyd med tilsagnet fra Enova. Det gjør det mulig for oss å få prøvd ut to el-busser med ladeinfrastruktur i Tromsø. Dette er viktig for oss med tanke på kommende anbud på buss i Tromsø, og som en del av vårt ansvar for å følge opp nasjonale miljøforpliktelser også lokalt, sier Ivar B Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø.

Prosjektet har akkurat startet, og anbudet lyses ut snart. Det forventes at busser og ladeinfrastruktur er i drift omtrent ett år etter at kontrakt er signert.

Illustrasjonsbildet er ikke identisk med hvilken type hurtiglader som blir kjøpt inn. Bildet er kun ment som en illustrasjon. Hvilken type hurtiglader som kjøpes inn, er ikke bestemt ennå. Illustrasjonsfoto: Heliox