Troms fylkeskommunes arbeidsstipend på 100.000 kroner skal støtte kunstnerisk utvikling.

I 2016 deler Troms fylkeskommune ut arbeidsstipendet på 100.000 kroner til en billedkunstner eller kunsthåndverker med tilknytning til Troms.

Fylkeskommunens arbeidsstipend for kunstnere ble opprettet i 1995, og tildelingen av stipendet rullerer mellom ulike kunstuttrykk –litteratur, musikk, film, scenekunst, og billedkunst og kunsthåndverk.

- Troms fylkeskommunes arbeidsstipend skal gi kunstnere og kunsthåndverkere mulighet til å utvikle sine kunstneriske uttrykk, og bidra til at de kan etablere kunstnerisk næringsvirksomhet basert på sin egen kunstnerpraksis, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Troms har landsdelens fremste og yngste kunstnermiljø, og vi ønsker med dette stipendet å støtte ytterligere utvikling av dette spennende feltet i vårt fylke.

Fylkesrådet tildeler arbeidsstipendet etter innstilling fra en komité som består av en representant fra Fylkesrådet, fylkeskultursjefen, representant fra Nord-Norske Bildende Kunstnere (NNBK) og Norske Kunsthåndverkere Nord-Norge (NKNN). Stipendet deles ut under Fylkestinget i desember.

Hvem kan søke?
Profesjonelle billedkunstnere og kunsthåndverkere med tilknytning til Troms kan søke.

Søknadsfrist: 15.oktober 2016

Retningslinjer og søknadsskjema finner du her.

Bildet over viser Marit Landsend, som fikk arbeidsstipendet da det sist ble delt ut til en billedkunstner/kunsthåndverker i 2011. Overrekkelsen ble gjort av fylkesordfører Knut Werner Hansen (Ap).