Tirsdag 28. februar ble det etterlengtede sanntidssystemet innført hos Troms fylkestrafikk. Det betyr at du kan sjekke om bussen er forsinket før du går ut av døra.

Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø, er glad for å endelig kunne lansere løsningen som fylkeskommunen har jobbet for å få på plass over lengre tid.

- Nå kan alle vi som reiser kollektivt vite eksakt når bussene er på holdeplassen. Dette er en stor og viktig dag for oss alle, sier Prestbakmo.

Oppdateres kontinuerlig

Sanntidssystemet gjør at du kan se nøyaktig når bussen skal ankomme ditt busstopp, og da rutene oppdateres kontinuerlig justeres de umiddelbart dersom bussen din er forsinket. I appen «Troms reise» står den opprinnelige ruten med hvit skrift, mens sanntiden skrives i gul skrift. Med dette systemet slipper en altså å vente på en forsinket buss på busstoppet – man kan beregne tiden før man i det hele tatt går ut av døren.

Stadig flere busspassasjerer

- I januar i år reiste om lag 8,4 prosent flere av oss med bussen, enn på samme tidspunkt i fjor. Det er fantastiske tall, og med sanntidssystemet og stadige oppgraderinger av kollektivtilbudet gjennom blant annet tiltakene i Tenk Tromsø skal det bli mer attraktivt å ta bussen for enda flere, sier Prestbakmo.

Her får du se hvor bussen er:

• På appen «Troms Reise»
  • www.tromskortet.no
  • På utvalgte bussholdeplasser vises rutetid og sanntid på skjermer. Disse vil det komme flere av i 2017.
  • På bussen annonseres neste holdeplass på skjerm og over høyttaler.