Nye nettsider for bibliotekene i Troms.

Torsdag 9. juni ble de nye nettsidene til bibliotekene i Troms lansert i Kvæfjord bibliotek. Lanseringen var ved Fylkesråd for kultur, Willy Ørnebakk (Ap).

- Sidene skal gi innbyggerne enkel tilgang til litteraturtips, informasjon om arrangementer i biblioteket, søk i bibliotekets samling og oversikt over egne lån. I tillegg kan de få tilgang til e-bøker som kan lastes rett ned på nettbrettet eller lesebrettet, og på denne måten ha med biblioteket i lomma uansett hvor man er, forteller Ørnebakk.

Fylkesråden fremhevet også at de nye nettsidene ikke hadde vært mulig å realisere hvis det ikke hadde blitt gjennomført gjennom et felles løft for fylket. 18 kommuner takket ja til å bli med i prosjektet og i dag er 14 av disse nettsidene tilgjengelige for publikum. Nettsidene er knyttet sammen med noen felles tjenester, noe som synliggjør regionale samarbeid som flere bibliotek inngår i.

Nettsidene bidrar også til at folkebiblioteket kan være veiviser og møtested for informasjon, inspirasjon og mangfold, ikke bare i det fysiske biblioteket, men også på nett. For å få fullt utbytte av tjenestene trengs det en skreddersydd arena for digital formidling av litteratur og kunnskap. Gjennom å bygge opp gode, digitale bibliotektjenester sikres befolkningen et stabilt og godt tilbud uansett hvor man bor.

Etter en kort presentasjon av fylkesråden, viste biblioteksjef Helga A. Stensen publikum de nye nettsidene. På nettsidene finner man blant annet boktips til barn, språkkurs og nyttige sider for nye nordmenn og informasjon om bibliotekets låneregler. Nettsidene gjør det også enklere for publikum å finne kontaktinformasjon samt å bestille og fornye bøker selv.

Oversikt over lanserte nettsider.