Torsdag 30. november etter kl. 12:00 legges trafikken over fra gamle fylkesveg 866 og ned på ny trase. Vegen har blitt flyttet for å unngå den bratte stigninga på 10 % som har skapt utfordringer for trafikken vinterstid.

- Langbakken på fv 866 har i mange år vært en flaskehals for sjømattransporten ut av Skjervøy. Omleggingen av veien her er et godt eksempel på at vi er bevisst vår felles nordnorske samferdselsstrategi «Fra kyst til marked», sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

I en liten periode vil det være et felt i vegen som ikke har asfalt fordi arbeidet med vann og avløp må bli ferdig. Feltet vil være godt skiltet.

Gammelvegen skal nå gjøres om til gang- og sykkelveg. Dette arbeidet vil starte opp over nyttår.  Det vil være mulig å kjøre til helikopterlandingsplassen i byggeperioden.

Kontakt:

Troms fylkeskommune: Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo – 901 02 556
Statens vegvesen: Leder av vegavdeling Troms, Rigmor Torsteinsen – 906 35 249

Kartet viser ny trase langs fylkesveg 866, Langbakken ligger nærmest vannlinja. Arbeidet med å bygge gang- og sykkelveg langs gammel trase starter opp over nyttår.