Fylkeskommunen tildelte i 2016 akvakulturtillatelse T-S-21 på lokaliteten Sandøra til Marine Harvest Norway AS (MHN). Nå planlegger Marine Harvest å bygge et større settefiskanlegg enn først planlagt, og søkte derfor om utvidelse av biomassen ved anlegget til 12 millioner sjødyktige settefisk per år.

Behovet for settefisk i Troms er vel 40 mill settefisk i året og er økende med økt matfiskproduksjon av laks og ørret i regionen. Søknaden om akvakulturtillatelse på 12 mill stk settefisk i året på det nye anlegget på Sandøra er nå innvilget av næringsetaten i Troms fylkeskommune.

Byggeperioden for det nye anlegget er 2018-2020. Det er stort underskudd av spesielt stor smolt i Troms og Finnmark og økningen vil bedre tilgangen og dermed produktiviteten i matfiskleddet i regionen med kortere produksjonstid i sjø samtidig som underdekningen av settefisk av laks i Troms reduseres kraftig.

Innenfor krav

Anlegget er i tråd med reguleringsplan for Sandøra industriområde og er i samsvar med Kystsoneplan for Skjervøy og Nordreisa 2014 – 2026. Det er heller ikke kommet ønsker om konsekvensutredning og det er gitt nødvendige tillatelser etter sektorloverket til anlegget som skal bruke resirkulerings­teknologi (RAS). Avløpet etter rensing slippes ut på 20 meters dyp til Enessundet. Vannforskriftens miljømål om minst god økologisk tilstand i vannforekomsten, vil ikke bli overskredet som følge av etableringen. Avløpsvannet vil bli filtrert i anleggets vannbehandlings­system og avløpssslam fanges opp og tørkes i eget prosessanlegg på anlegget. Det er også gitt konsesjon til regulering og vannuttak fra Isbuktvatn, Isbuktelva og Perlarsaneselva av inntil 5,0 m3 /min.

Marine Harvest Norway AS (tidl. Jøkelsmolt AS) har drevet smoltproduksjon i mange år på lokalitet Storbukt på andre siden av sundet. Lokaliteten er i dag klarert for en smoltproduksjon på 2,5 millioner stk sjødyktige settefisk per år. Lokalitet Storbukt vil gradvis bli utfaset når det nye anlegget på Sandøra kommer i drift.

Mange fordeler med mer settefisk

Troms fylke har ikke nok settefisk av laks og ørret til å oppfylle behovet matfiskleddet. Det er et uttalt mål i fylkeskommunens Havbruksstrategi å øke produksjonen for å unngå langtransportert smolt med de potensielle problemer det kan medføre. Videre vil tilrettelegging av produksjon av stor smolt være med på å bedre produktiviteten i matfiskproduksjonen ved å gi kortere produksjonstid i sjø og dermed økt utnyttelse av produksjonskapasiteten i sjøen.

Fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap), er spesielt fornøyd med industriprosjektet som nå blir realisert på Skjervøy.

– Spesielt selskapets fokus på å tilrettelegge for lokale og regionale leverandører og entreprenører ved bygging av anlegget vil styrke næringsutviklingen i Skjervøy og Nord-Troms, uttaler Simonsen, og fortsetter:

– Det er gledelig når vi nå er inne i en rivende utvikling på kysten og ringvirkningene av havbruksnæringen er betydelige og økende.

– Vi kan, i Norges største og raskest voksende havbruksregion glede oss over at ny og mer miljøvennlig teknologi tas i bruk og skaper ny vekst og verdiskaping lokalt og regionalt – og som også bidrar i betydelig grad til nasjonal verdiskaping og eksport. Årlig produksjon av 12 mill smolt vil innebære omlag 2,5- 3 milliarder kroner i eksportverdi som markedsklar laks.

Positiv ordfører

Skjervøy kommune har hatt en nøkkelrolle i tilrettelegging av både tomt og infrastruktur i området sammen med Troms fylkeskommune som bevilget midler til å utbedre veien forbi det nye anlegget. Langbakken har lenge har vært en utfordring for transport og trafikk til og fra Skjervøy. Anlegget innebærer at Skjervøy som senter for maritime og marine næringer i regionen forsterkes ytterligere. Fra før er kommunen den største oppdrettskommunene i Troms når det gjelder oppdrett av matfisk og slakting. Også innen utdanning på videregående skolenivå for fiske og fangst og akvakultur er kommunen i fremste rekke i regionen.

– Vi er veldig stolt av det næringsaktørene får til her på Skjervøy og i Nord-Troms i samspill både med kommunen og fylkeskommunen uttaler ordfører Ørjan Albrigtsen.

Bildet: Sandøra industriområde på Skjervøy klart til byggestart for nytt settefiskanlegg med kapasitet til produksjon av 12 mill smolt i året. Langbakken – gammel og ny trasé vises godt i øvre bildekant av bildet. Fotograf: Halvar Hansen