231 ansatte i Troms fylkeskommune vil i disse dager motta en spørreundersøkelse på e-post som regionreformen. Deltakelse er frivillig.

Det er masterstudenten Thomas Margel Myksvoll som står bak undersøkelsen, som skal brukes i hans masteroppgave om regionreformen. Myksvoll er student ved institutt for sammenliknende politikk ved Universitetet i Bergen.

Tema er fylkesadministrasjonenes holdninger til, og preferanser for, fylkessammenslåingene og nye oppgaver/ansvarsområder som kan overføres til de nye regionene. Data samles inn via en spørreundersøkelse til alle ansatte i fylkesadministrasjonene, og inneholder spørsmål om flere politikkområder og hvor de ønskes forvaltet, holdninger til sammenslåinger, pluss bakgrunnsinformasjon (utdanning, alder, osv.). På grunn av bakgrunnsinformasjonen har undersøkelsen blitt godkjent av Personvernombudet (NSD).

Utvalget i hvert fylke er basert på stillingstittel og avdeling som finnes på fylkenes nettside. I Troms er det totalt 231 respondenter som er valgt.

Undersøkelsen tar 5-10 minutter å gjennomføre, og gjøres via SurveyXact. Dette gjør at data behandles konfidensielt, og kun Myksvoll har tilgang til rådataene