Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp), foretok 4. juli den offisielle åpningen av fylkesveg 866, Langbakken i Skjervøy kommune. Og ga den nytt navn i samme slengen.

-       Langbakken har i mange år vært en flaskehals for sjømattransporten ut av Skjervøy. Tiltaket er et godt eksempel på at Troms fylkeskommune er bevisst vår felles nordnorske samferdselsstrategi «Fra Kyst til marked». Fylkesvei 866 Langbakken er et viktig samferdselstiltak for å sikre en framkommelighet som spesielt den betydelige sjømattransporten er helt avhengig av. Derfor er det for meg en gledens dag når jeg nå kan offisielt åpne den nye Langbakken, som heretter skal hete Skattørveien, sier fylkesråd for miljø og samferdsel, Ivar B.  Prestbakmo (Sp).

Troms fylkeskommune startet arbeidet med bygging av ny vei 5. september 2016. Prosjektet Langbakken omfatter bygging av 3 km ny fylkesveg hvor det er lagt nye stikkrenner og utmarks- og utsiktsparkering. Vegen ender i begge sider ut i den gamle veglinja.

Den gamle vegen opp Langbakken og fram til Hollendervika er bygget om til gang- og sykkelveg og her er det lagt nytt lysanlegg. Vannledningene til Skjervøy kommune er lagt om på to plasser. I tillegg er det lagt 500 meter ny vannledning inn mot Hollendervika i den nye gang- og sykkelvegen.

-       Realiseringen av omleggingen av Langbakken til 116 millioner kroner understreker fylkeskommunens vilje til å prioritere infrastruktur som er viktig for næringslivet i Troms, selv med svært stramme økonomiske rammer fra nasjonale myndigheter. Det er ingen selvfølge at tiltaket hadde kunne starte opp nå om det hadde vært riksveg, så det er viktig å ha fokus framover på det som lokale og regionale folkevalgte prioriterer, avslutter Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Målselv Maskin AS har vært entreprenør.

Bildetekst: Fra venstre regionvegsjef Torbjørn Naimak, fylkesråd for miljø og samferdsel Ivar B. Prestbakmo (Sp) og varaordfører i Skjervøy Irene Toresen (Ap).

Fotograf: Statens vegvesen.