Mandag 5. september gikk startskuddet for omleggingen av fv 866 på strekningen Skattørsund bru – Hollendervika.

Ordfører Ørjan Albrigtsen (Kp) , Eirin Anne Blix SVV, Fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B Prestbakmo (Sp) og Varaordfører Irene Toresen (Ap).

Eirin Anne Blix (Statens Vegvesen), ordfører Ørjan Albrigtsen (Kp), fylkesråd Ivar B. Prestbakmo (Sp) og varaordfører Irene Toresen (Ap) var alle tilstede da arbeidene startet mandag 5. september.

Troms fylkeskommune starter arbeidet med Langbakken. Mandag 5. september gikk startskuddet for omleggingen av fylkesveg 866 på strekningen Skattørsund bru – Hollendervika. Prosjektet er kostnadsberegnet til 100 millioner kroner.

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp) var være tilstede for å avduke byggeskiltet og for å markere oppstart. Han sier ny trase for fylkesveg 866 Langbakken er særdeles viktig for fylkeskommunen å gjennomføre, da det handler om å sikre framkommelighet for næringstransport.

- Langbakken har i mange år vært en flaskehals for sjømattransporten ut av Skjervøy. Tiltaket er et godt eksempel på at vi er bevist vår felles nordnorske samferdselsstrategi «Fra Kyst til marked», sier Prestbakmo og fortsetter:

– Vi har gjennom de siste årene vært et godt samarbeid i prosessen med næringsaktører og Skjervøy kommune, som har vært viktig for å realisere tiltaket. Samarbeidet har vært konstruktivt og sikret gjennomføring av reguleringsplan og framdrift med tanke på finansiering.

Den nye traseen vil ligge på undersiden av nåværende vei og bygges i jomfruelig terreng. Ny vei vil være tre kilometer lang og får en maks stigning på tre prosent. Deler av den gamle veien vil fortsatt være framkommelig, slik at ambulanse og utrykningskjøretøy kan nå helikopterlandingsplassen. Resten av veoen blir omgjort til gang- og sykkelvei med belysning og maks stigning på ti prosent.

– Realiseringen av omleggingen av Langbakken til 100 millioner understreker fylkeskommunens vilje til å prioritere infrastruktur viktig for næringslivet i Troms, selv med svært stramme økonomiske rammer fra nasjonale myndigheter. Det er ingen selvfølge at tiltaket hadde kunne starte opp nå om det hadde vært riksveg, så det er viktig å ha fokus framover på det som lokale og regionale folkevalgte prioriterer og så må regjering og Storting sørge for å legge de økonomiske rammene til fylkeskommunene på et nivå som gjør det mulig, avslutter Prestbakmo

Fakta:

• Veieier: Troms fylkeskommune