Fylkesrådet i Troms legger 6,5 millioner kroner i potten for å videreføre programmet for kreative næringer i 2016.

Siden oppstarten av programmet for kreative næringer i nord, har Troms fylkeskommune bevilget 10,7 millioner kroner, som Innovasjon Norge har forvaltet. Nå går den første perioden (2014-2016) mot slutten, og både fylkeskommunen og Innovasjon Norge kan se tilbake på en suksess.

- Per nå er åtte millioner av disse brukt. I tillegg har det resultert nesten dobbelt så mye midler fra Innovasjon Norge sentralt, samt generert statlige tilskudd vi ikke ville ha fått ellers, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Kulturnæringene i Troms nærmer seg en milliard i verdiskapning. I 2014 var verdiskapningene innen de kreative næringene i Troms på 731 millioner kroner, og de sysselsatte 1.932 personer i fylket.

Danser og koreograf Simone Grøtte og forfatter Endre Lund Eriksen er to av de som har fått støtte fra Troms fylkeskommunes program. Begge er enige at de nok neppe hadde turt å satse på kreative næringer uten gode støtteordninger.

- Jeg hadde nok ikke turt å ta tak i dette uten denne type støtteordninger. Det er skummelt for kunstnere å ta på seg businesshatten, sier Simone Grøtte.

Troms fylkeskommune er ikke i tvil om at de ønsker å satse videre.

- Vi har vedtatt å bevilge 6,5 millioner kroner for å videreføre programmet for kreative næringer. Dette er penger for 2016. Så ser vi hva som skjer videre, det er ikke satt noen tidsfrist på dette prosjektet. Det er ingenting som tilsier at vi skal slutte med dette. Dette er den raskest voksende næringen i Europa. Dette er en fremtidsnæring, sier Ørnebakk.

Kreative næringer er i vekst, sysselsetningen økte med 9,4 prosent i perioden 2008 til 2014, verdiskapningen økte med 15 prosent. Verdiskapningen utgjør 3 prosent av all verdiskapning på fastlands-Norge, og 4,3 prosent av sysselsettingen i Norge.