Fra prosjekt til ordinær driftsfase

Innføring av KS Læring Kursportal er et viktig tiltak i KS sin digitaliseringsstrategi. I snart 2 år har et prosjekt ivaretatt tilretteleggingen av kursportalen for Troms fylkeskommune, dvs. definert menyer/strukturer/superbrukere/kursopprettere, gitt opplæring, utarbeidet brukerveiledninger både i pdf-format og videoer og flere har bidratt til å opprette ca 150 arrangement og 25 nettkurs. Kursportalen finner du under Snarveier på fylkeskommunens ansattportal eller som en flis i Windows-menyen.

Tromsø, Harstad og Senja kommune er også godt i gang. Prosjektet anses som gjennomført i vår fylkeskommune og vil fra 1.1.19 gå over i ordinær driftsfase. I driftsfasen er det ønskelig at flere etater og sentra bidrar med å lage nettkurs innenfor sitt ansvarsområde. Undertegnede bidrar gjerne i lag med dere.

Etter høstens oppgraderinger ser kursportalen ut til å bli et godt verktøy for å informere om arrangementer/fagdager og dele nettkurs/elæringskurs. Her kan ansatte søke etter kurs­ og melde seg på. Ledere kan få ut rapporter over egne ansatte. På fylkeshuset har stort sett samtlige ansatte meldt seg på et eller anna kurs og har dermed fått opprettet en profil i KS Læring Kursportal. Systemet er også utstrakt brukt på de videregående skolene.

For de som ønsker å lære mer om mulighetene i kursportalen, søk opp og meld deg på nettkurset i kursportalen:

• Hvordan bruke KS Læring Kursportal i Troms fylkeskommune?

For de som har fått rollen kursoppretter og har fått opplæring i å opprette arrangement og/eller nettkurs, kan disse 2 nettkursene være et godt grunnlag for repetisjon:

• Hvordan opprette et arrangement i Troms fylkeskommune?
  • Hvordan lage nettkurs i Troms fylkeskommune?

Liv Føre
Prosjektleder KS Læring Kursportal