Nylig overtok Finland lederskapet for arktisk råd, og denne uka besøkte fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap), Helsinki for å blant annet knytte kontakter.

Sammen med en delegasjon fra Troms, møtte fylkesråden Finlands ambassadør for Arktisk råd, Harri Mäki-Reinikka. Han jobber i den finske utenriksministerens arktiske team. Her fikk Troms innblikk i Finlands satsingsområder for sin lederskapsperiode.

- Gjennom Finlands lederskap vil vi ha felles fokus på at Arktis ikke bare består av isbjørner og isflak, men at det faktisk bor folk her - tildels i urbane omgivelser. Vi må klare å kombinere hensynsfull og bærekraftig utvikling samtidig som vi fokuserer på videreutvikling av samfunnsliv og infrastruktur, sier fylkesråd Willy Ørnebakk.

Arktis råd er et mellomstatlig organ for samarbeid om spørsmål knyttet til utfordringer som landene i Arktis står overfor. Hensikten med rådet er å fremme bærekraftig utvikling med hensyn til miljø, sosiale forhold og økonomi.

Arktisk råds sekretariat er fast etablert i Tromsø, på Framsenteret, mens lederskapet av selve rådet går på omgang mellom medlemslandene. Finland overtok nylig lederskapet fra USA. Øvrige medlemsland er Canada, Danmark med Færøyene og Grønland, Finland, Island, Russland, Sverige og Norge. I tillegg har seks internasjonale urfolksorganisasjoner status som faste deltakere i rådet.  Flere ikke-arktiske stater, internasjonale organisasjoner og ikke-statlige organisasjoner har observatørstatus i Arktisk råd.

Delegasjonen fra Troms i Helsinki besto blant annet av ordførerene i Harstad og Tromsø kommuner, representanter fra UiT – Norges arktiske universitet, Arctic Frontiers og Nord-Norges europakontor.

I tillegg til møtet med Harri Mäki-Reinikka, deltok også delegasjonen fra Troms på møter med universitetet i Helsinki og flere finske organisasjoner for finansiering og næringsutvikling.

Professor Pentti Kujala ved Aalto universitet viste fram istanken som brukes i forsøk på forskning på nye isbrytere.
Foto: Kine Moxness Sandnes, Troms fylkeskommune