To elbusser skal kjøpes inn av Troms fylkeskommune og testkjøres i Tromsø.

Fylkestinget vedtok innkjøpet under sin samling tirsdag 13. juni, og gir en ramme på 13 millioner kroner til anbud og andre utgifter knyttet til prosjektet.

Høyre foreslo å utsette saken og heller behandle den i forbindelse med nytt bussanbud, men fikk kun Fremskrittspartiets representanter med seg på dette. Vedtaket, som bygger på fylkesrådets innstilling, ble vedtatt mot to stemmer, fra Line Miriam Sandberg og Hanne C. S. Iversen (begge Fremskrittspartiet).

Troms fylkeskommune vurderer å erstatte bybussene i Tromsø og Harstad med elektirske busser. For å sikre enn vellykket innføring, skal man starte opp med to busser med tilhørende ladeinfrastruktur i Tromsø på de mest trafikkerte linjene (33 og 34) med 12 meters busser.

Dersom prosjektet er vellykket, skal det vurderes å gradvis innfase elektriske busser, slik at man i 2025 har en stor andel elektriske busser i Tromsø og Harstad.

Beregninger utført av norske og finske fagmiljø på elektriske busser viser at det vil, både økonomisk og miljømessig lønne seg å bruke elektriske busser i stedet for dieselbusser i et 14 års-perspektiv.

Med dagens strømpris inkludert nettleie, dieselpris, og dieselforbruket til hybridbussene i Tromsø, gitt at bussene kjører 80 000 km per år, blir besparelse i drivstofforbruk per buss per 3 år cirka 205 000 kr. For en busspark på 40 elbusser over 10 år vil dette gi en besparelse på cirka 82 millioner kroner. I tillegg kommer antatte besparelse i drift og vedlikeholdsutgifter når man får en stor elbusspark.

 

OBS: Bildet i denne artikkelen er kun en illustrasjon, og er ikke nødvendigvis identisk med bussene som skal kjøpes inn.

×