Sammen med Bardu kommune, inviterer Troms fylkeskommune til kurs i elgbeitetaksering.

Elgens beite er avgjørende for dyras vekst og kalvproduksjon. Beite må overvåkes for raskt å kunne tilpasse størrelsen på elgbestanden, slik at beitetrykket er bærekraftig. Denne taksten er en videreutvikling og utvidelse av tidligere metoder publisert av Skogkurs.

Kurset skal gi deltakerne faglig grunnlag for å planlegge og gjennomføre en pålitelig beitetakst og for å beregne, vurdere og formidle resultatene.

Målgruppa for kurset er offentlige og private forvaltere med ansvar for elg- og skog,
taksatorer som skal gjennomføre feltarbeidet, beregningene og presentasjonen og jegere, skogeiere og andre som har interesse og skal benytte taksten.

Sentrale emner på kurset er:

• elgens beiteplanter og beitebehov
  • planternes tåleevne og områdets bæreevne
  • skogskjøtsel
  • forvalting av elg og skog
  • organisering og forarbeider
  • takstområdet og takstbestandene
  • takstmetode og takstparametere
  • takstinstruks og takstarbeid
  • utfylling på papir og nettbrett
  • beregninger, rapportering og presentasjon

En halv dag er avsatt til takstøvelser.

Tid: Tirsdag 23. mai klokka 10-18 og onsdag 24. mai klokka 08-14.
Sted: Kommunehuset på Setermoen, Atlevannsvegen 16.
Påmelding: På e-post til Ingeborg Nygaard eller telefon 950 89 091.
Påmeldingsfrist: 16 mai. Deltakerbegrensning.

Kurset, inkludert materiell og mat i kurstiden, er gratis for deltakerne. Overnatting bestilles og betales av den enkelte, Bardu hotell (77 18 59 40) anbefales.