Fylkesrådet har vedtatt at det innføres innkjøpsstopp i hele Troms fylkeskommune fra 20. november 2019 og ut året.

Fylkesrådet ber virksomhets-/enhetslederne om å planlegge innkjøp for resten av budsjettåret 2019, slik at bestillinger gjøres så tidlig som mulig og senest innen 20. november. Gjør også avtale med leverandøren om leveranse og fakturering i god tid før årsskiftet.

For å få dette til er det viktig med god planlegging og tilstrekkelig ressursbruk.

Hensikten med innkjøpsstopp er å redusere fakturamengden ved årsskiftet 2019/2020, slik at antall faktura som må anordnes og behandles manuelt blir redusert.

Hva berøres?

Innkjøpsstoppen vil som hovedregel gjelde for alle varer og tjenester, men skal ikke være til hinder for fylkeskommunen i å utføre sine oppgaver. Det er likevel kun unntaksvis man kan foreta bestillinger etter denne datoen.

Dersom materiell og utstyr blir ødelagt, gis det anledning til å reparer eller erstatte dette.

Innkjøpsstopp gjelder ikke ferskvarer til kantiner, mat- og restaurantfag og eventuelle andre varer som har begrenset holdbarhet.

Leveranser og aktiviteter som er knyttet til allerede planlagte aktiviteter (f. eks, konferanser, møter og kurs), inngåtte leieavtaler, tjenesteavtaler, abonnement m.m. gjennomføres som planlagt. Også her må leverandører oppfordres til tidlig fakturering.  

For utfyllende informasjon, les mer her.

×