Inger Emilie Solheim, Det ska bli spännande, 2019. Foto: Kunstakademiet i Tromsø, UiT.

Hvert år lyser Troms fylkeskommune ut kostnadsfritt etableringsatelier for nyutdannede visuelle kunstnere på Troms fylkeskultursenter – Kysten i Tromsø. Ordningen ble etablert i 2014.

Inger Emilie Solheim (1981, Alta) og Bianca Hisse Silva (1994, Sao Paolo, Brasil) er tildelt etableringsatelieret for 2019/2020.

-Etableringsatelieret skal bidra til å lette overgangen til yrkeslivet for kunstnere som har gjennomført kunstutdanning på bachelor- eller masternivå, og som har som hensikt å etablere seg med sitt yrke i vårt fylke. Vi ønsker også at ordningen skal bidra til styrking av fellesskap mellom nyutdannede og etablerte kunstnere ved Troms fylkeskultursenter-Kysten. Troms fylkeskommune støtter kunstnere med arbeidsmuligheter og verkstedplasser med subsidiert husleie på Kysten, som har landsdelens største kunstnerfelleskap for produksjon av kunst. Profesjonelle kunstnere som har atelier på Kysten produserer kunst av høy kvalitet som vises på gallerier og museer i Norge og utlandet, de leverer produksjoner til Den kulturelle skolesekken, arrangerer kurs for barn og unge, og bidrar til stor verdiskaping i samfunnet, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Inger Emilie Solheim og Bianca Hisse Silva har fullført Master i samtidskunst ved Kunstakademiet i Tromsø våren 2019, og er begge aktive som kunstnere i Tromsø og Nord-Norge.

Inger Emilie Solheim vant juryens pris da hun i 2017 debuterte på Den 71. nordnorske kunstutstilling for et interaktivt kunstverk. I sitt avgangsprosjekt ved Kunstakademiet i Tromsø "Det ska bli spännande", utforsket Solheim healingenergi som kunstnerisk medium, hun skapte objekter med helbredende formål og inviterte publikum til å være aktive healingsubjekter og på den måten oppleve kunstverket.

Bianca Hisse har bakgrunn fra performans og dans, og har en bachelor i Body Arts from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Hisse ble tildelt stipend fra Bildende kunstneres hjelpefond for sitt avgangsprosjekt «Four infrastructural movements for a burning social body». Verket består av skulpturer, tekstil, diagrammer, tekst og lyd, og ble vist under årets avgangsutstilling ved Kunstakademiet i Tromsø.

Solheim og Hisse jobber med egne og samarbeidsprosjekter, og utfordrer hverandres perspektiver og arbeidsmetoder. De ønsker å være aktive og benytte seg av atelieret på Troms fylkeskultursenter så mye som mulig.

Her kan du lese mer om Inger Emilie Solheim og Bianca Hisse Silva.

Les også et intervju med Bianca Hisse på hakapik.no, et nytt nettmagasin for kunstkritikk fra nordområdene.

Etableringsatelieret ved Troms fylkeskultursenter tildeles av romfordelingsutvalget for 1 år om gangen med mulighet for forlengelse. Romfordelingsutvalget som innstiller tildeling av rom overfor Troms fylkeskommune har bestått av Liv Bangsund og Trond Ansten.  Troms fylkeskultursenter ligger i Tromsø og er et produksjonssted for profesjonelle kunstnere og en møteplass for kunstnermiljøet i Troms. Senteret huser den største gruppen av profesjonelle enkeltkunstnere i landsdelen.

Les mer om Troms fylkeskultursenter her.