Lokalbefolkning, politikere, næringsliv og leverandører stilte mannsterke på dialogkonferanse om framtidas hurtigbåttilbud i Troms.

Onsdag 7. september gjennomførte Troms fylkestrafikk, som er en del av Troms fylkeskommune, dialogkonferanse om framtidas hurtigbåttilbud i Troms. I underkant av 40 personer fra blant annet næringsliv, lokalpolitikk og leverandører møtte opp for å komme med sine innspill til de fem hurtigbåtlinjene.

Konferansen ble innledet med informasjon om rammebetingelser, før man systematisk gjennomgikk faktagrunnlag for de ulike linjene. Deretter kunne tilhørerne komme med sine innspill. Disse innspillene er verdifulle i den videre prosessen.

Deltakere på dialogkonferanse september 2016

- De innspillene som er kommet inn under dialogkonferansen vil være en viktig del av sak om grunnlag for anbud hurtigbåt, som fylkestinget får til behandling i oktober. Her skal fylkestinget legge premissene for de hurtigbåtanbudene vi skal ut med i løpet av første halvår 2017, og som stort sett vil gjelde fra 2019, forklarer fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Dagens hurtigbåtruter i Troms transporterer til sammen årlig omtrent 280.000 passasjerer med en årlig brutto kostnad på omlag 140 millioner kroner.

- Den store utfordringen for fylkeskommunen er å drifte og utvikle et framtidsrettet hurtigbåttilbud som dekker viktige behov langs kysten, samtidig som rammene som stilles til rådighet fra Storting og regjering strammes inn. Derfor er dette en viktig, men og krevende prosess å lande til beste for befolkning og næringsliv langs kysten, sier Prestbakmo.

Etter dialogkonferansen fortsetter administrasjonen arbeidet med sitt forslag, som oversendes fylkesrådet omtrent 13. september. Deretter skal fylkesrådet behandle saken i sitt møte 27. september, før saken skal til behandling i samferdsels- og miljøkomiteen den 17. eller 18. oktober. Til slutt skal saken endelig behandles av fylkestinget under samlinga 18.-20. oktober.

Når den politiske behandlinga er ferdig, går Troms fylkestrafikk i gang med utarbeidelsen av anbudsdokumentene. Disse er beregnet å være klare i tide til å legge ut anbudet i november/desember.

Foreløpig utgangspunkt for kontraktstid er 10 år.

Anbudsdokumentene legges ut hos Doffin når de er klare.

Deltakere på dialogkonferanse september 2016