Troms fylkeskommune jobber stadig for å tilby et enda bedre busstilbud til innbyggerne i Troms. Derfor ble operatører fra hele landet invitert til dialogkonferanse om busstilbudet i Tromsø-området.

Bussanbudet for Tromsø-området er den største kollektivkontrakten i Troms fylkeskommune, og utgjør omtrent 1/5 av kollektivbudsjettet.

En ny kontrakt skal ut på anbud i løpet av 2017. Her vil det stilles en rekke krav, hvorav en del er forbedringer fra dagens tilbud. De tre viktigste faktorene vil være mulighetene for å nå målene for kollektivandel, miljøfaktorer og et godt busstilbud for innbyggerne i og rundt Tromsø by.

Tromsø er landets tredje beste kollektivby, sammenlignet med hvor stor andel av de samlende reisende som foretas skjer med kollektiv transport (12 prosent). Kun Bergen og Oslo er bedre, og Tromsø fortsetter å forbedre seg.

- Hittil i år har passasjerveksten i Tromsø vært på nesten 5% ( pr 1 oktober), det er svært gledelig og våre ambisjoner er å fortsette den gode veksten framover også inn i ny anbudsperiode, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), osm ikke legger skjul på at han har forventninger til framitda:

- Utviklingen framover mot en mulig bymiljøavtale gjør valgene for kommende anbud desto viktigere, sier han.

Arbeidet med anbudsdokumentene er allerede i gang, og med i den videre prosessen tar Troms fylkestrafikk med seg innspillene som kom fra de seks operatørene som møtte til dialogkonferansen.

Målet er å signere kontrakt med vinnende operatør i løpet av andre kvartal i 2018. Første mulige oppstart anslås å være 1. august 2019.