Troms fylkeskommune deler årlig ut frivillighetspris og kulturpris, samt idrettsstipend og arbeidsstipend til kunstnere. Troms fylkeskommune ber nå om forslag til kandidater med begrunnelse, samt søknad om stipend.

Frivillighetspris

Troms fylkeskommunes frivillighetspris er den nyeste av prisene, og er en viktig del av fylkeskommunens satsing på frivillighet. Frivillig innsats er en hovedingrediens i et aktivt lokalsamfunn, og har stor betydning for trivsel og livskvalitet for innbyggerne i Troms. Frivillighetsprisen har stil hensikt å øke statusen og interessen for frivillig arbeid, og deles ut til enkeltpersoner eller organisasjoner som har gjort et særlig arbeid med å synliggjøre frivillig innsats i sitt lokalmiljø eller regionalt. Prisen er på kr. 25 000. Frist er 20. oktober.

Kulturpris

Troms fylkeskommune ber også om forslag til kandidater til årets kulturpris, som deles ut til en skapende/utøvende kunstnere eller andre som ved kunstnerisk eller kulturell virksomhet har gjort en særlig innsats i kulturlivet i Troms. Prisen er på kr. 25 000. Frist er 20. oktober.

Arbeidsstipend for kunstnere

Årets arbeidsstipend til kunstnere tildeles innen fagområdet litteratur. Arbeidsstipendet er på kr. 100 000, og har som formål å stimulere til utvikling av kunstnere. Frist er 20. oktober.

Idrettsstipend

Troms fylkeskommune skal dele ut seks idrettsstipend til idretts- og skyttertalenter i Troms, og ber om forslag til kandidater. Frist er 27. oktober.

Fullstendig utlysningstekst og retningslinjer for enkeltprisene/ stipendene finner du her.
Alle forslag til kandidater må begrunnes. Prisene og stipendene deles ut i fylkestingets samling i desember.

Forslag og søknader sendes til postmottak@tromsfylke.no, eller til:
Troms fylkeskommune,
kulturetaten,