Troms fylkeskommune lyser hvert år ut kostnadsfritt etableringsatelier for nyutdannede visuelle kunstnere. Ordningen ble etablert i 2014.

Humle Rosenkvist ( 1994, Helsingborg) og Siri Mari Vitalis Larsen (1992, Tromsø) er tildelt etableringsatelieret for 2018/2019.

- Etableringsatelieret på Troms fylkeskultursenter – Kysten  er et viktig tilbud for nyutdannede kunstnere som ønsker å etablere seg i fylket etter avsluttet utdanning. Denne ordningen skal også bidra til å skape mer fellesskap mellom nyutdannede og etablerte kunstnere ved Troms fylkeskultursenter, som er det største atelierfelleskapet i landsdelen. Dette bidrar til et enda større mangfold av kunstnerisk uttrykk og faglige aktiviteter som arrangeres på Kysten, som har stor verdi for kunstnermiljøet i forhold til kunstproduksjon og kompetanseutveksling, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Humle Rosenkvist og Siri Mari Vitalis Larsen avsluttet sin bachelorgrad i samtidskunst fra Kunstakademiet i Tromsø våren 2018.  De har delt atelier i tre år gjennom studiet og har ved flere anledninger samarbeidet om forskjellige kunstprosjekter. I tillegg til eget kunstnerisk aktivitet er Humle Rosenkvist en av de kunstnerne som driver Kurant visningsrom. Siri Mari Vitalis Larsen en av initiativtagerne av Open Out festival, og dansepedagog og medlem av  Dancelab  Dansens Hus i Tromsø.

Formålet med etableringsatelier er å støtte nyutdannede billedkunstnere og kunsthåndverkere som har som hensikt å etablere seg med sitt yrke i Troms. Atelier tildeles av romfordelingsutvalget for 1 år om gangen med mulighet for forlengelse. Romfordelingsutvalget som innstiller tildeling av rom overfor Troms fylkeskommune har bestått av Liv Bangsund og Trond Ansten.