I nesten to uker har Troms fylkeskommune vært vertskap for to hospitanter fra Russland som er i Norge gjennom Presidentprogrammet. Presidentprogrammet har som formål å gi folk i offentlig og privat sektor i Norge og i Russland mulighet til å bli bedre kjent med hverandres forvaltningsstrukturer og etablere og utvide nettverk gjennom hospitantopphold. Fra norsk side er det KS som administrerer dette programmet, som har vært et suksess i mange år.

I år fikk vi besøk av Elena Demidova og Anastasia Smirnova. Elena jobber i kulturministeriet i Arkhangelsk fylkesadministrasjon og er leder for avdelingen for kunst og kultur. Anastasia arbeider i det føderale ministeriet for økonomisk utvikling, i avdeling for strategisk og arealplanlegging i Moskva.

Elena, Anastasia og de øvrige deltakerne i en gruppe på 15, startet sitt norgesopphold i Oslo, hvor alle fikk en generell introduksjon til det norske politiske og administrative systemet og til det norske samfunnet. Etterpå reiste alle deltakerne til sine vertsinstitusjoner, som plukkes ut med utgangspunkt i deltakeres bakgrunn og interesser. Vertskap for Elena var kulturetaten og internasjonal avdeling, mens Anastasia hadde internasjonal avdeling som vertskap.

Hovedfokuset var å vise våre hospitanter det arbeidet som Troms fylkeskommune gjør som regional utviklingsaktør og hvordan fylkeskommunen samarbeider med andre aktører og organisasjoner i fylket. Vi har også lagt mye vekt på det arbeidet som fylkeskommunen er involvert i, innenfor kultur. Med stor hjelp fra kulturetaten ble det laget et program for Elena, og hun fikk besøkt mange relevante kulturinstitusjoner i Tromsø og i Harstad, blant annet Tvibit, Hålogaland teater, NOSO, TIFF og en rekke museer og konserter. Elena fikk også diskutert muligheter for videre samarbeid mellom Arkhangelsk og Troms fylke innenfor kultur.

Den andre delen av programmet hadde fokus på Tromsø som Arktisk hovedstad og tok utgangspunkt i at Anastasia ved siden av jobben skriver en mastergradsoppgave om Arktisk råd. Hospitantene besøkt Tromsø kommune, Norsk Polarinstitutt, UiT, Akvaplan-niva, samt sekretariatene for Arktisk Råd og Arctic Economic Council.

For å få en helhetlig opplevelse av Tromsø ble det lagt inn by-sightseeing, konsert på Kulturhuset og en fjelltur.

I sin oppsummering av turen kommenterte Elena og Anastasia at alt de har sett og lært har høy relevans for deres arbeid og at de har fått en hel annen forståelse av hvordan Norge «henger sammen». Det var spennende for dem å se måten vi jobber på fra «innsiden». Elena var veldig imponert over høy profesjonalitet og flotte fasiliteter for de mange kulturinstitusjonene hun har besøkt. Hun tar med seg hjem mange gode ideer og nyttige kontakter. Begge hospitantene syntes det var interessant å lære om Tromsø som arktisk hovedstad og spesielt å få bedre kunnskap om Arktisk råd og Arctic Economic Council.

Hvis du er interessert i Presidentprogrammet og lurer på om det er noe for deg, kan du lese mer om det her

Kanskje er det du som reiser til Russland neste gang?