Gjennom «Digital agenda Troms» skal det utnevnes 500 digitale entreprenører, personer i Troms som har utmerket seg med idéer, tanker og initiativ omkring vår digitale framtid. Før sommeren ble de første digitale entreprenørene utnevnt, og under Tromskonferansen i månedskiftet oktober/november ble neste gruppe utnevnt av fylkesråd Willy Ørnebakk (Ap).

Dette er de nye digitale entreprenørene:

Roald Renmælmo

Roald er 46 år gammer og bor i Målselv der han også er føtt og oppvokst. Roald har variert utdanning inneb handverk, kultur, friluftsliv, idrett, reiseliv og arkeologi. Han har 23 års arbeidserfaring, mest som selvstendig handverker. Roald arbeider i dag med en PhD i bygningsvern med fokus på snekkerarbeid. I dag er han tilsett i 60 % stilling som universitetslektor på NTNU for å drive ei bachelorutdanning i tradisjonelt bygghandverk. Her har vi 4 studenter som følgjer et opplegg i Troms.

Ellers er Roald spelemann på fele og spiller i lokal tradisjon i Målselv, og er også aktiv i Målselv spelmannslag.

Roald sier at han arbeider for det meste analogt, og er ikke engang på Facebook. Men, han har en egen Instagramprofil med over 20.000 følgere, der han på en meget pedagogisk og grundig måte formidler den håndverkstradisjonen han er en bærer av.

Henriette Myrlund

Hun jobber til daglig som kreativ produsent i Plus Point, et interaktivt studio i Tromsø. Henriette har også vært prosjektleder for spillnettverket Framverk, og brenner for å vokse den lokale spillindustrien og økt samarbeid mellom ulike kreative felt. På fritiden lager hun musikk og trener med idrettslaget sitt, Arctic Roller Derby.

Mats Hegg Jacobsen

Mats er opptatt av å tenke nytt samtidig som man har med seg en respekt for det gamle. Mats er opptatt av å vise frem hvordan matproduksjon foregår og har lagt mye arbeid i å profilere det på sosiale medier.

Mange ønsker å vite hvor maten deres kommer fra og hvordan den er blitt produsert. Mats vektlegger derfor at folk via sin egen mobiltelefon skal kunne lese og se denne informasjonen. I 2015 ble Mats kåret til Årets unge Bonde og i 2016 har han brukt mye av min tid på å profilere verdens viktigste jobb. Mats ble sist sett på Dagsrevyen på torsdag, i forbindelse med H.K.H. Kronprinsens konferanse SIKT 2016, der 200 flinke ledere og talent i alderen 20-40 år deltok.

Dianna Walla

Hun tar mastergrad i lingvistikk og har bodd i Tromsø siden sommeren 2015. Hun driver bloggen Paper Tiger der hun skriver om strikking, strikkeoppskrifter, og livet i Tromsø, og hun deler bilder av strikkeprosjekter og livet sitt i Tromsø med over 6.000 Instagram-følgere. Hennes egne mønstre selges på nettsiden Ravelry.com.

Yngve Larsen

Administrerende direktør og grunnlegger av mystore.no, som er den ledende e-handelsplattform i Norge, med over 1500 norske nettbutikker i sin portefølje. Etter selskapet startet opp for over ti år siden, sysselsetter mystore.no i overkant av 30 ansatte. Yngve har en fortid innen oppdrettsnæringen, med til sammen ti år hvor han arbeidet i Dåfjord laks og Lerøy Aurora, og som styremedlem i IT-forum Nord-Norge.

Hanne Kvam Ramberg

Lektor og har undervist i mange år ved offentlige videregående skoler. I 2011 mottok hun prisen for årets spanskspråklige skoleprosjekt i Europa. Hun har jobbet på Frisvold privatgymnas i Tromsø siden høsten 2009, og er i dag prosjektleder ved den Tromsøbaserte heldigitale videregående skolen Ask Undervisning. Som prosjektleder i Ask Undervisning har Hanne primært tre fokusområder; digitalisering av klasserommet, produksjon av videoundervisning samt utvikling av nye applikasjoner innenfor undervisningssegmentet.

Ørjan Bertelsen

Sjøsamisk fotograf/filmfotograf med base i Nord-Troms og Birtavarre. Startet i 2005 som hobbyfotograf, og som i 2009 ble til fulltidsjobb. Gjort en del arbeid med flere samiske og norske artister. Blant annet innen scenekunst. Ørjan har også vært fast Riddu-fotograf gjennom 8 år. Hovedfotograf/ hoff-fotograf hos Hurtigruten de siste 2-3 årene.  Glad i å jobbe med mennesker. Laget en rekke nordlysfilmer som har fått internasjonal oppmerksomhet.

På bildet: Dianna Walla, Henriette Myrlund, Hanne Ramberg, Mats Hegg Jacobsen, Ørjan Bertelsen og Yngve Larsen. Foran: Fylkesråd Willy Ørnebakk.
Foto: Håkon Dahlmo/Troms fylkeskommune