De første fem av totalt 500 digitale entreprenører er nå utnevnt.

«Digital agenda Troms» er Troms fylkeskommunes nye digitale satsning. Målet er å styrke det digitale Troms og skape nye arbeidsplasser etter hvert som automatisering og robotisering overtar arbeid som i dag utføres av mennesker.

- Troms har allerede bygd ut et av Europas beste bredbånsnett, slik at infrastrukturen er på plass for vår nye digitale satsning: Mennesker, forteller fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Næringsetaten er den første i fylkeskommunen som tar del i «Digital agenda Troms», så vil de andre etatene følge etter.
I forbindelse med «Digital agenda Troms» skal det utnevnes 500 digitale entreprenører. Dette er personer i Troms har utmerket seg med idéer, tanker og initiativ omkring vår digitale fremtid. Noe vi kan lære av og bli inspirert av!

Utnevnelsen er honorær og gir ingen økonomiske fordeler. Med utnevnelsen vil fylkesrådens dør “alltid stå åpen” for entreprenørene og utnevnelsen krever at de fortsatt må være en digital agent i regionen, inspirere andre og være åpen for samarbeid og nettverksbygging.

Fylkesråd Willy Ørnebakk oppfordrer nå innbyggerne i Troms til å foreslå kandidater til hvem som bør utpekes som digitale entreprenører de neste åra.

- Jeg oppfordrer alle, både privatpersoner og bedrifter, til å komme med forslag til hvem som bør være digitale entreprenører. Vi er ute etter folk fra hele Troms, sier han, og legger til:

- Det er mennesker som bygger kultur for ideer, samarbeid og entreprenørskap. Slik har det alltid vært. Og slik er det i en digital tid. Vi trenger menneskene.

Under fylkestingets junisamling ble de fem første digitale entreprenørene utnevnt. Dette er:

Vibeke Tannvik (33)

Hun har jobbet som rådgiver i NHO Troms og Svalbard siden juni 2015. Vibeke arbeider med å styrke organisasjonen på kommunikasjon, politikk og medlemskontakt i Troms og på Svalbard. Hun har tidligere jobbet i Akvaplan-niva blant annet med konferansen Arctic Frontiers og vært prosjektleder for Emerging Leaders. Har utdannelse er innen fagområdene: internasjonale studier, russisk og spansk.

Nnemaka Onyinyechi Odu (17)

Denne tromsøværingen studerer studiespesialisering på Kongsbakken Skole. Nneamaka ble valgt inn i september ifjor i Tromsø Ungdomsråd med en nyfunnet interesse for politikk og hvordan man kan bidra til å utvikle samfunnet. Noen uker etter ble hun valgt inn i Ungdommens fylkesråd i Troms. Det har alltid vært en ambisjon å kunne påvirke hverdagen til ungdommer og mennesker ellers på en positiv måte. Nneamaka ser på seg selv som veldig heldig for å kunne være en del av denne fantastiske satsingen av kunne være et talerør for ungdommen og deres stemme.

Ruben Nergård (37)

Ruben er ingeniør i elektronikk fra Finnsnes i Tromsø, og har jobbet med it-relaterte løsninger i over 10 år. Etter 4 år i Oslo fant han ut i 2010 at han ville flytte hjem til Nord-Norge igjen og gjøre sitt for å bidra til vekst og nyskaping i landsdelen.
Jobber nå med nyoppstartede gründerselskaper og har som mål å skape fremtidige arbeidsplasser i Nord-Norge. Han er styremedlem i IT-Forum Nord-Norge og daglig leder i det interaktive utviklingsselskapet Plus Point AS, og styreleder i to andre it-selskaper. Energisk person som som jobber i og for it-bransjen i Tromsø og liker å tenke på bedriftene som lokale aktører, men som internasjonale leverandører. «La oss tørre å tenke stort, og la oss gjøre det gjennom samarbeid slik at hele verden kan bli vårt marked, selv om vi bor og trives i vårt herlige Nord-Norge.» sier han.

Tobias Bergum Olsen (17)

Tobias kommer fra Balsfjord kommune, og er nå ferdig med sitt andre år på VGS. Her går han på studiespesialiserende og tar da realfag. Er svært interessert i fysikk og kjemi, og tenker å ta videreutdanning innenfor en av de fagene. Tobias er en svært kreativ person, spesielt når det kommer til kultur. Han er også engasjert i det som skjer på det lokalsamfunnet, og er leder for ungdomsrådet i Balsfjord. I tillegg er han medlem av ungdommens fylkesråd.

Hanne Kvam Ramberg

Hanne er lektor og har undervist i mange år ved offentlige videregående skoler. I 2011 mottok hun prisen for årets spanskspråklige skoleprosjekt i Europa. Hun har jobbet på Frisvold privatgymnas i Tromsø siden høsten 2009, og er i dag prosjektleder ved den Tromsøbaserte heldigitale videregående skolen GoTime. Som prosjektleder i GoTime har Hanne primært tre fokusområder; digitalisering av klasserommet, produksjon av videoundervisning samt utvikling av nye applikasjoner innenfor undervisningssegmentet.

Bildet:
Fylkesråd Willy Ørnebakk overrekker diplom til de digitale entreprenørene Tobias Bergum, Olsen, Nneamaka Onyinyechi Odu, Vibeke Tannvik og Ruben Nergård. Hanne Kvam Ramberg var ikke tilstede da bildet ble tatt.
Foto: Kine Moxness Sandnes/Troms fylkeskommune