Fylkesrådet har vedtatt sin innstilling til budsjett 2018/økonomiplan 2018-2021.

Økonomiplanen har en netto driftsramme på sektorene på 2,83 mrd. kroner i 2018. Investeringene i perioden er nesten 1,4 mrd. kroner.

Den økonomiske situasjonen til Troms fylkeskommune er utfordrende. Som en konsekvens av statsbudsjettet for 2018 er det en realnedgang i våre frie inntekter på 42 millioner kroner fra 2017. Årsaken er innfasing av nytt inntektssystem og tap påført av nytt båt- og fergekriterium i kostnadsnøkkelen i inntektssystemet. Videre gir lavere befolkningsvekst og nedgang i ungdomskullene i de kommende år nedgang i frie inntekter, som sammen med sterkt økende kapitalutgifter gir et innsparingsbehov på mange titalls millioner kroner hvert år i hele økonomiplanperioden.

Økonomien gir derfor grunn til aktsomhet. Fylkesrådet vil fortsette arbeidet med å redusere utgiftene og øke innsparinger for å tilpasse driften til de økonomiske rammer vi har. Dette krever en proaktiv tilnærming til driften av fylkeskommunen.

Fylkesrådets forslag til budsjett og økonomiplan gir likevel rom for å øke investeringskostnader ved Ishavsbyen videregående skole uten å øke innsparingene. Vi øker ikke innsparingene på samferdsel til tross for at vi taper inntekter som følge av ny båt- og fergenøkkel i inntektssystemet. Fylkesrådet klarer å videreføre en desentralisert skolestruktur som en forlengelse av sin satsing på barn og ungdom, for slik å underbygge viktigheten av like muligheter for alle ungdommer til å være med og lede an i utviklingen av framtidens Troms.

Se hele budsjettet for 2018 og økonomiplanen for perioden 2018-2021 her (PDF).

Budsjettet og økonomiplanen skal behandles av fylkestinget under samlinga i desember.