«Samspill for læring! 2018-2021» ble vedtatt av fylkestinget under oktobersamlinga.

Strategiplanen «Tid for mestring!» har virket i perioden 2014-2017, og har nå vært gjennom en revidering. De siste års rapporter og resultater viser at videregående opplæring i Troms er på rett vei. Den nye strategiplanen «Samspill for læring! 2018-2021» følger derfor i samme spor som den forrige, men bygger naturlig nok også på vedtak i fylkestinget i 2015 knyttet til meldingen «Samspill for økt gjennomføring», nye nasjonale meldinger og utredninger, og relevant og oppdatert forskning.

Selv om Troms er på rett vei, står vi fremdeles overfor flere utfordringer i den videregående opplæringen. Særlig gjelder det å øke andelen som fullfører, og det krever en styrking av kvaliteten i opplæringen. I tillegg vil det det innenfor fagopplæringen være helt avgjørende å skaffe flere læreplasser, som kan oppnås gjennom et enda bedre og nærmere samspill med nærings- og yrkesliv.

Flertallet av politikerne i fylkestinget valgte fra talerstolen å rose arbeidet som er gjort med den nye strategiplanen. Kun Rødts representanter stemte imot strategiplanen, som ble vedtatt med 34 mot 2 stemmer.

Her finner du strategiplanen og saksdokumentene som hører til (sak 80/17).

Dette er noen av endringene i den nye planen:

• Ny tittel, «Samspill for læring! 2018-2021», og ny visjon, «Alt vi gjør skal føre til mer og bedre læring». Strategiplanen skal være tydeligere på at det er læring som er viktig. Begrepet samspill tar opp i seg tittelen fra fylkestingsmeldingen og synliggjør at de vedtatte tiltakene fra 2015 står støtt. Samspill rommer samarbeid på individ og organisasjonsnivå, og dreier seg blant annet også om tilpasning og det å etablere og samvirke i relasjoner.
  • Fra fire styringsområder til tre satsingsområder, og fra totalt 17 til 9 strategier. Hensikten med dette er å få et mer oversiktlig dokument, og gjøre det mer overkommelig og realistisk for den enkelte skole/lærebedrift å følge opp strategiene i egne handlingsplaner.
  • De overordnede målene for hvert satsingsområde er fjernet. Nå innledes hvert satsingsområde med målsettinger.
  • Fokus forsterkes på mer og bedre læring, økt fullføring og ledelse.
  • Profesjonalitet tas nå vekk som eget satsingsområde siden strategiene knyttet til dette området primært omhandlet premisser for å utvikle lærende organisasjoner, og fordi profesjonalitet i større grad er å regne som et verktøy for å nå målene på alle områder. Dette blir også ivaretatt under satsingsområdet Kvalitet og samspill i den nye strategiplanen.