Fylkesråd Willy Ørnebakk ønsker lykke til når første pedaltråkk tas torsdag 11. august.

Tidligere i sommer signerte fylkeskommunene Troms, Finnmark og Nordland en treårig avtale med Arctic Race of Norway, som gir arrangørene 15 millioner kroner i året fra det offentlige. Midlene er gjort tilgjengelig av Nærings- og fiskeridepartementet og kom som en egen post på statsbudsjettet.

Sykkelrittet er i år delt opp i fire etapper, som går fra Fauske til Rognan, fra Mo i Rana til Sandnessjøen, fra Nesna til Korgfjellet og fra Polarsirkelen til Bodø. .

Selv om rittet ikke er innom Troms fylke i år, er ikke fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap), i tvil om at sportsbegivenheten har positive ringvirkninger for hele Nord- Norge.

- Arctic Race of Norway har gjennom de tre forgående årene etablert seg som en nordnorsk folkefest av det ypperste slaget. Det er en fantastisk opplevelse å se rittet utfolde seg i små og store lokalsamfunn hvor alle sammen har bidratt over evne for å ønske verden velkommen og vise frem sitt sted, sin kultur og sine særegenheter. Rittet har grepet fatt i den nordnorske dugnadsånden som vi til daglig ser og opplever under både små og store arrangementer og som i stor grad bidrar til de samfunnene vi bor i og som vi ønsker å leve i, sier Ørnebakk.

Han ser mange fordeler med å støtte opp om Arctic Race of Norway.

- Fylkeskommunens arbeid med Arctic Race of Norway går tilbake til 2011 med det første tilskuddet til et forprosjekt. Vår interesse og iver i å etablere og utvikle rittet er faglig begrunnet i potensialet dette gir for profileringen av landsdelen, gjennom TV-bildene som sendes til resten av verden av vakker natur og levende nordnorske lokalsamfunn som vi har sett gjør sitt ytterste for å gjøre rittet til en spesiell opplevelse, både for deltakere og tilskuere.

Tallene for rittet i 2015 viser at det ble sendt TV-bilder til 180 land gjennom 23 kringkastingsnettverk, hvorav åtte sendte direktesendinger.

- Rittet gir oss en mulighet, landsdelen blir eksponert for verden i stor skala, arbeidet som gjenstår er å treffe alle de potensielle kundene og få de til å komme til oss. Arbeidet er ikke enkelt, men dette arbeidet fokuserer vi på og jobber med, hver dag hele året med våre samarbeidspartnere, sier fylkesråden.

- Jeg vil på nytt takke for den anerkjennelse som rittet har fått, ikke minst gjennom den statlig støtten som kanaliseres gjennom de tre nordnorske fylkene. Det offentlig bidraget er svært viktig for arrangementets bærekraft. Samtidig er jeg sikker på Arctic Race of Norway skaper verdier for hele landet, og det i mer enn én betydning, sier Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.

Foto: Arctic Race of Norway/Trym Ivar Bergsmo/G. Demoveaux
Portrettfoto: Lars Åke Andersen