Med prosjektet «Norsk holder ‘basically’ på å dø ut» er tre elever ved Heggen videregående skole med i finalen i forskerkonkurransen Holbergprisen.

De tre dyktige elevene er Elin Haugum, Emilie Jensen og Adele F. E. Grønningsæther.

Holbergprisen i skolen er en nasjonal årlig konkurranse for elever i den videregående skole. Hvert år velges tolv skoler ut til å delta, og rundt 500 elever jobber med sine prosjekter før hver skole sender inn tre av disse. Fagjuryen velger så de tre beste.

 

Analyse av språkferdigheter

"Norsk holder 'basically' på å dø ut" tar for seg ungdommers økende bruk av engelske ord og uttrykk i hverdagsspråket. Her analyserer elevene hvordan språkferdigheter på norsk og engelsk varierer med medievaner, kjønn og studieretning.

De to andre finale-prosjektene, som Heggen-elevene konkurrerer mot, er fra Eikeli videregående skole i Bærum og Elvebakken videregående skole i Oslo, som tar for seg diskriminering i arbeidslivet og spørsmålet «Regjeringskvartalet – åpent og inviterende eller lukket og ekskluderende?».

De tre finalistprosjektene har vært gjennomført i fagene samfunnsgeografi, kultur og kommunikasjon, norsk og samfunnsfag.

Onsdag 6. juni kl. 10.00. kunngjør forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø hvem som får 1., 2. og 3. pris, på henholdsvis kr. 30.000, 20.000 og 10.000.

Seremonien finner sted på Bergen Katedralskole, Ludvig Holbergs gamle skole. Finalistene vil motta sine priser og diplomer av årets holbergprisvinner Cass Sunstein.

 

Imponerte juryen

- Elevene har i år tatt for seg samfunnsrelevante og engasjerende problemstillinger, sier juryleder Mette Andersson.

- Fagjuryen er imponert over den store formidlingsgleden og forskningsiveren blant deltakerne. De har lest spennende oppgaver om alt fra seksualisering av lærere og betydningen av #metoo-kampanjen til sikkerhetspolitikk og ungdomskriminalitet, sier jurylederen.

Andersson forteller at elevene har satt seg godt inn i forskningsmetode.

- Flere oppgaver har interessante etiske refleksjoner om utvalg og spørsmålsstilling. Spørsmålene som reises, viser tydelig verdien av samfunnsvitenskapelig og humanistisk forskning, og fagjuryen berømmer skolenes innsats i å fremme dette, sier hun.

Holbergprisen i skolen har søknadsfrist 1. oktober hvert år, og elevene jobber med sine prosjekter fra desember til april. Underveis i prosjektperioden får elevene assistanse fra etablerte forskere fra institusjoner i nærområdene, og prosjektene inngår i undervisningen i de fagene som kan knyttes til Holbergprisens fagfelt: humaniora, samfunnsvitenskap, jus og teologi.

Les mer om Holbergprisen her.

 

elever som er nominert til pris, sammen med lærer

Gro Reppen er lærer for elevene som nå er i finalen til prisen.

×