Deltakerne i panelet under Troms fylkeskommunes arrangement under Arctic Circle i Reykjavik er enige i at samarbeid på tvers av grenser i en geopolitisk kontekst er både utfordrende og fruktbart.

Under årets Arctic Circle, et av de største seminarene i verden for arktiske spørsmål, deltok en delegasjon fra Troms. Som en del av Arctic Circle, får utvalgte aktører holde egne såkalte «breakout sessions», sidearrangementer. I år var Troms fylkeskommune plukket ut, og inviterte deltakerne på konferansen til et tredelt «talkshow» med grenseoverskridende regionalt samarbeid i Arktis i en utfordrende geopolitisk kontekst som tema.

Panelene besto av av Willy Ørnebakk (Ap, fylkesrådsleder i Troms), Marina Krasilnikova (forsker ved Levada Analytical Center, russisk ikke-statlig forskningsorganisasjon), Kjell Dragnes (tidligere utenriksredaktør i Aftenposten), Andrey Shalyov (direktør i Barentssekretariatets Russland-kontor og Norges generalkonsul i Arkhangelsk), Kristin Røymo (ordfører i Tromsø kommune), Rasmus Bertelsen (professor i statsvitenskap ved UiT – Norges arktiske universitet), Maria Utsi (direktør i Festspillene i Nord-Norge) og Knut-Eirik Dypdal (daglig leder i Arctic Race of Norway). Hilde Sandvik (grunnlegger og redaktør for den nordiske medieplattformen Broen.xyz og tidligere redaktør i Bergens Tidende) ledet programmet.

Ulike holdninger til russerne

Den første delen av «talkshowet» var det Marina Krasilnikova og Kjell Dragnes som utgjorde. De satte fokus på holdninger blant folk. Vi hører mye om å øke nasjonalismen og fiendtligheten mot dem på den andre siden av grensen, men er det bare propaganda, eller er det det en vanlig person på gata virkelig mener? Svaret på dét er både óg, ifølge Krasilnikova og Dragnes.

- Holdninger blant folk endrer seg over tid, og spesielt merkbart etter store hendelser. Men det typiske er at russerne har en rausere oppfatning av folk i nabolandene, enn omvendt, forteller forskeren.

- Oppfatninga av våre naboer er ulik i nord og sør, med en mye mer positiv tilnærming i nord. Det er her folk-til-folk-samarbeidet skjer, og derfor naturlig, sier Dragnes.

Framtida er lys med "Barents-generasjonen"

Fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap) og Barentssekretariatets Andrey Shalyov utgjorde panelet i «talkshowets» andre del. De representerte det regionale nivået, og fokuserte på viktigheten av å finne nye samarbeidsområder og å bygge videre på de godt etablerte, internasjonale, regionale forholdene i Arktis.

- Forholdet mellom Norge og Russland har alltid endret seg over tid. Fra mitt perspektiv, som beboer i en nordlig region, vil vi alltid strekke oss mot samarbeid mellom landene. Det er nedarvet, vi har det i blodet. Folk har alltid flyttet, besøkt og giftet seg på tvers av grensene, sier Ørnebakk.

Neste år er det 25 år siden Barentssamarbeidet ble etablert, noe som har betydd mye for situasjonen mellom landene i nord.

- I Russland er det mange grenseområder, hvor samarbeidet foregår på mange ulike måter. Men Barentssamarbeidet er den mest effektive modellen. Blant annet har vi lyktes i å etablere institutter, finansielle løsninger og godt samarbeid. Situasjonen er optimistisk og stabil for framtida, sier Shalyov, og mener årsaken blant annet er den framvoksende «Barents-generasjonen».

- Framtida er lys fordi vi har «Barents-generasjonen». De er velutdannet, har ingen fordommer og kommuniserer på tvers av grensene. Det er disse vi fokuserer på og er optimistiske på vegne av.

Selvfølge å samarbeide

Det tredje og siste panelet besto av Tromsø-ordfører Kristin Røymo, UiTs Rasmus Bertelsen, festspilldirektør Maria Utsi og Arctic Races Knut-Erik Dypdal. De representerer ulike interesseområder i Troms fylke, som fremmer dialog og internasjonalt samarbeid for å videreutvikle en følelse av regional identitet og gir en sterkere stemme til folket i Arktis.

paneldeltakerne diskuterer

Festivaldirektør Utsi kjenner seg veldig igjen i begrepet «Barents-generasjonen».

- Det er en selvsagt del av meg å være venner med våre brødre og søstre i Russland, som de nordlige menneskene vi er. Vi har levd i fred i tusenvis av år, og jeg er veldig positi til det som har kommet ut av Barentssamarbeidet. Spesielt de siste 25 åra har vært viktige for folk-til-folk-samarbeidet, sier Utsi, som gjennom Festspillene i Nord-Norge samarbeider tett mer russere og Russland.

Vil samarbeide mer

Også Arctic Race og Knut-Erik Dypdal har spennende samarbeid på gang med nabolandet.

- Arctic Race of Norway har blitt et eventyr, som vi vil dele med våre naboer. Vi jobber med å få til en etappe som krysser grensa mellom Norge og Russland, så får vi se hvor det ender, sier Dypdal.

Hilde Sandvik ledet programmet, som ble holdt på Harpa konserthus i Reykjavik sentrum. Det var godt oppmøte på Troms fylkeskommunes «talkshow», med over 60 deltakere fra store deler av Arktis.

lokalet var fullsatt av folk fra hele Arktis under Troms fylkeskommunes arrangement.