Grovfjord Mekaniske Verksted er tildelt Troms fylkeskommunes næringspris for 2018.

Fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap), har tildelt Troms fylkeskommunes næringspris for 2018, pålydende 200.000 kroner, til Grovfjordmiljøet ved Grovfjord Mekaniske Verksted. Prisen ble overlevert til daglig leder Bård Meek-Hansen på Tromskonferansen i Tromsø (se bilde).

Næringsprisen er Troms fylkeskommunes pris til aktører i næringslivet som har utmerket seg i året som har gått og som har tatt et større samfunnsansvar på viktige områder for næringsutviklingen i fylket og regionen.

Grovfjord Mek. Verksted har utviklet verdens første batterielektriske oppdrettsbåt. En båt av denne typen på alle aktive lokaliteter i Norge har et potensiale for å kunne redusere årlige utslipp av CO2 med omlag 50.000 tonn.

- I tillegg har bedriften investert mye i å redusere eget ressursforbruk og etablere løsninger for sortering og resirkulering av avfall fra produksjonen. Klimautfordringene er vår tids største utfordring. Derfor er det ekstra gledelig å se at vi har næringsmiljøer i vår egen region som innoverer og utvikler nye teknologiske løsninger som kan bidra til å redusere utslipp. Vi gratulerer Grovfjord Mekaniske Verksted og Grovfjordmiljøet med prisen, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).